Technológia bezdrôtového nabíjania

Volvo začína testovať technológiu bezdrôtového nabíjania v Göteborgu

Volvo spustilo v Göteborgu novú skúšobnú verziu bezdrôtového nabíjania EV. Spoločnosť pridelila malú flotilu elektrických XC40 spoločnosti Cabonline, najväčšiemu operátorovi taxislužieb v severskom regióne. Táto spoločnosť bude tieto autá a bezdrôtové nabíjacie podložky používať počas nasledujúcich troch rokov, aby zistil, ako dobre systém funguje v reálnom svete. Systém nevyžaduje, aby bolo auto pripojené k nabíjacej stanici pomocou kábla. Vodiči môžu svoje autá nabíjať jednoduchým zaparkovaním cez podložku a elektrina sa prenáša do akumulátora prostredníctvom indukčného nabíjania. Je to rovnaký spôsob ako pri bezdrôtovej nabíjačke smartfónov.

Spoločnosť Volvo tvrdí, že jej systém bezdrôtového nabíjania EV je takmer štyrikrát rýchlejší ako káblové pripojenie s výkonom 11 kW. Pri 40 kW budú rýchlosti v skutočnosti porovnateľné s káblovou 50 kW DC rýchlonabíjačkou. Čo znamená, že taxíky XC40 by mali byť schopné nabiť z 20 na 80 percent kapacity za niečo vyše hodiny.

Je však niečo podobné bližšie k domovu?

Mesto Nottingham nedávno získalo vládny grant vo výške 3,4 milióna libier na podobnú schému, ktorá by vyskúšala bezdrôtové nabíjanie áut pre mestské taxíky. Najnovší druh kabín s predlžovačom dosahu bude vybavený súpravou bezdrôtového nabíjania. Je to preto aby boli kompatibilné s nabíjacími podložkami rozmiestnenými po meste.

Indukčné slučky budú inštalované na vybraných stanovištiach taxíkov v Nottinghame. Myšlienkou je, že taxikári by sa mohli dobíjať počas čakania. Tým by najlepšie využili svoju dobu prevádzky. Na začiatok bude hardvérom vybavených iba 10 vozidiel, ale ak bude úspešná, skúšobná verzia sa môže predĺžiť.

Rada dúfa, že to prispeje k zníženiu emisií v mestách, spleti cestných nabíjacích káblov a urýchli prechod na elektrifikáciu. Cieľom úradu je byť do roku 2028 uhlíkovo neutrálny.

Bezdrôtové nabíjanie auta: vysvetlenie

Dojazd elektrických vozidiel (EV), veľkosť batérie, sa pre výrobcov automobilov vyvinul do pretekov v zbrojení. Pričom nové elektrické autá prichádzajú silné a rýchle s aktualizovanými pohonnými jednotkami. Ultrarýchle nabíjanie sa dostáva na scénu, ale práve teraz platí, že čím dlhší dojazd, tým lepšie. Skutočné riešenie úzkosti z dojazdu by sa dalo vyriešiť bezdrôtovým nabíjaním. 

Áno, je to krok bokom, čo sa týka myslenia, ale krok vpred, pokiaľ ide o jednoduchosť používania. Zatiaľ čo čakáme na postupné vylepšenia buniek a možnosť technológie v pevnej fáze, spoločnosti ako Qualcomm veria, že bezdrôtové nabíjanie – podobné tomu v moderných smartfónoch – je čarovnou guľkou pre obavy z dosahu.

V žiadnom prípade to nie je rýchle, ale o to tu nejde. Namiesto rýchleho a menej častého dopĺňania sa spoločnosť Qualcomm vsadila na to, že nabíjanie EV sa stane neustálym procesom splash-and-dash, pričom ideálnym spôsobom je bezdrôtové nabíjanie. Bezdrôtové nabíjanie otvára úplne nový prístup k správe napájania, od garážových podláh, ktoré nabijú váš elektromobil bez toho, aby ste pohli prstom. A môže to skutočne fungovať.

Čo je bezdrôtové nabíjanie auta a ako to funguje?

Ak ste si v posledných mesiacoch kúpili špičkový smartfón, bezdrôtové nabíjanie vám pravdepodobne bude známe. Ako to znie, je to jednoduchý spôsob nabitia telefónu bez potreby káblov a technológia Halo od Qualcommu je v podstate rozšírenou verziou. Spolieha sa na rezonančnú magnetickú indukciu na prenos energie medzi podložkou na zemi a ďalšou pod podlahou kompatibilného elektromobilu . Nabíjacia podložka má približne meter štvorcový, zatiaľ čo prijímacia podložka automobilu je uzavretá v menšom zariadení s veľkosťou taniera pod autom. Keď sú tieto dva zosúladené, nabíjanie môže prebiehať rýchlosťou 3,3 kW, 6,6 kW alebo 20 kW.

Naozaj to funguje? Otestovali sme to, aby sme to zistili

Dve verzie technológie Halo od Qualcommu sú v súčasnosti vybavené bezpečnostným a lekárskym vozidlom Formuly E. Jedna neustále vyvíjaná na prvom a skorá beta verzia na druhom, len na testovanie vplyvu opotrebovania. Na výstave ePrix v Paríži magazínu CAR ukázal, ako funguje systém bezdrôtového nabíjania Qualcomm a že je to pre používateľa skutočne veľmi jednoduché. Aplikácia pre smartfóny s intuitívnou grafikou uľahčila zarovnanie oboch podložiek. Aby systém fungoval, musia byť zoradené.

Tu stojí za zmienku, že aj keď túto technológiu môžeme vidieť v iných autách, pravdepodobne bude obsiahnutá v aplikáciách OEM alebo informačno-zábavných systémoch nesúcich značku výrobcu. Táto ukážka spoločnosti Qualcomm je to, čo sa v súčasnosti ukazuje výrobcom automobilov, a potom by sa neskôr v procese vývoja upravilo a zmenilo vzhľad.

Po dokončení zarovnania sa po vypnutí zapaľovania začalo nabíjanie. Aj keď 20 kW nie je tak rýchlo, ako smiešne rýchlosti rýchleho nabíjania uvádzajú Porsche, Audi, Tesla a ďalší, je dôležité si uvedomiť, že prípad použitia je úplne iný. Technológia Halo od Qualcommu tiež prichádza s niektorými vstavanými bezpečnostnými funkciami, takže ak sa medzi nabíjacími podložkami nachádzajú cudzie predmety, systém sa automaticky vypne. V tom momente bude majiteľ EV kontaktovaný a požiadaný o zabezpečenie spojenia.

Kedy príde bezdrôtové nabíjanie auta?

Qualcomm používa Formulu E na vývoj a propagáciu svojej technológie bezdrôtového nabíjania, ale potrvá niekoľko rokov, kým uvidíte Halo na technickom liste vášho EV. Qualcomm licencuje technológiu namiesto toho, aby ju vyrábal. Nedávne víťazstvá druhej úrovne znamenajú, že by mala vstúpiť na trh prostredníctvom OEM približne za 18 až 24 mesiacov. 

BMW začne stavať svoje prvé indukčné nabíjacie systémy pripravené na výrobu v júli 2018 a bude fungovať s mnohými plug-in hybridnými modelmi firmy (PHEV). Bude pozostávať z dvoch častí , Groundpad a Carpad v jazyku BMW , pričom prvá bude sedieť na zemi pod vaším plug-in hybridom a druhá bude pripojená k elektrickej chrbtici auta. BMW  tvrdí, že 3,5-hodinové nabíjanie je možné s rýchlosťou nabíjania „až 3,2 kW“ a s účinnosťou približne 85 % medzi podložkou a autom. 

Zatiaľ nie je známe, kedy sa táto technológia dostane do showroomov BMW , ani koľko to bude stáť, kým neprídu podrobnosti špecifické pre daný trh. Zdroje BMW však prezradili, že táto technológia skutočne smeruje na trhy s pravostranným riadením a bude dostupná výhradne na základe lízingovej zmluvy s 5-sériou 530e iPerformance.

Dôvod lízingu je jednoduchá ekonomická záležitosť. Drvivá väčšina plug-in 5-erov v západnej Európe je „vlastnená“ týmto spôsobom, takže je logické, že najlepším spôsobom zavedenia tohto relatívne drahého sortimentu je úzkosť.

A potom?

Zatiaľ čo hlavným cieľom je statické bezdrôtové nabíjanie, Qualcomm sa už snaží túto technológiu ďalej rozvíjať aj pre pohybujúce sa vozidlá. Tu sú veci ešte zaujímavejšie. Dynamické nabíjanie alebo nabíjanie počas pohybu je ďalším krokom a môže navždy zmeniť spôsob, akým vidíme batérie EV .

Ak je infraštruktúra bezdrôtového nabíjania schopná zabezpečiť nepretržitý tok energie pre EV, na väčšinu ciest by nebola potrebná veľká batéria a len malá pre prepchatú infraštruktúru. Qualcomm sa však domnieva, že rýchle nabíjanie by sa mohlo stále používať a v budúcnosti pravdepodobne dôjde k kombinácii rýchleho káblového a bezdrôtového nabíjania pre majiteľov elektrických vozidiel.

Technológiu dynamického bezdrôtového nabíjania by bolo pravdepodobne jednoduchšie implementovať najskôr v mestských oblastiach, takže elektromobily by potrebovali batérie iba na medzimestské cesty – kde sa už plánujú väčšie rýchlonabíjacie stanice.

Zdroj
carmagazine