Škoda Enyaq 2021

Škoda Enyaq nový vyvinutý elektromobil

Niet pochýb o tom, že ide o najdôležitejšie auto v histórii českej značky od chvíle, keď sa stalo súčasťou koncernu VW, pretože nielenže definuje budúcu stratégiu značky Škoda, ale aj vyjadruje veľké odhodlanie o tom, kam v rámci značky sa bude posúvať.

Najnovšie produkty značky Škoda sa cítia byť na úrovni Peugeotu. V súčasnosti, Enyaq iV vyzerá ako bratranec zdieľajúci platformu VW ID.4. Zatiaľ čo nemecké auto má priemyselný dizajn, snaha spoločnosti Škoda je vnútri teplejšia a vonku klasickejšia.

Pôsobivé je to, ako leštený je model Enyaq iV. Po prototypovej jazde v roku 2019 sme dospeli k záveru, že máme pocit, že by to mohla byť pokojne druhá generácia elektromobilu, a nie prvá. 

Po prvé, existuje spôsob, ako sa akceleruje. Tieto známe charakteristické znaky elektrického vozidla sú v Enyaq prítomné a správne: lineárne zrýchlenie, premenlivé stupne rekuperácie brzdnej energie a tichý priebeh. Výkon je bzučivý, s časom 0 až 100 kmh za 8,5 sekundy a maximálnou rýchlosťou 150kmh, doručenie týchto čísel je však prvotriedne s dôrazom na uvoľnený a ľahký pokrok.

Po meste je auto pokojné a na diaľnici tiché a pripravené na poriadny úder, keď zrýchľujete medzi 50 až 70mph. Nikdy sa v tomto aute necítite poddimenzovaný.

Toto je silná stránka Enyaq iV. Aj keď vás to neprekvapí, keď povieme, že Enyaq iV jazdí dobre, samotná hĺbka jeho pohodlia nás šokovala. Nestáva sa často, že by kvalita jazdy autom mohla zaujať svojou pružnosťou v priebehu prvých 100 metrov, ale bolo to tak v tomto prípade – pohltí rýchlostné hrbole takým spôsobom, na ktorý nemá právo žiadne auto s 21-palcovými kolesami. Zvýšená rýchlosť a tento dojem sa vôbec nemení – prešli sme ho po veľmi známych cestách a pruženie nebolo nikdy nedokonalé ale bolo s vynikajúcou reguláciou tlmenia.

enyaq zadné zatáčanie

Riadenie je plynulé a dobre vyvážené. V rozbehu je trochu lenivosti, ale akonáhle auto vytočíte, nebudete nad tým viac premýšľať. V meste sa oplatí platiť, pretože polomer otáčania je takmer v čiernej kabíne – ako by ste čakali v automobile poháňanom zadnými kolesami. Brzdenie je vynikajúce – na EV neplatí – s pevným pedálom a pevným zastavením.

Aké je to vo vnútri?

Vaše prvé dojmy sú, že ide o príjemný, luxusný a vkusne dokončený interiér. Model EcoSuite je kožený, mäkký na dotyk a plný výbavy. Štamgasti Škody sa budú týkať ovládacích prvkov a používateľského rozhrania pre nastavenie infotainmentu. Existuje len veľmi málo fyzických tlačidiel, väčšina funkcií vozidla sa ovláda cez 13-palcový dotykový displej infotainmentu, ale v porovnaní s ID.4 sa cíti tradične a ľahko sa ovláda v pohybe.

K dispozícii je tiež malý, ale jasný digitálny prístrojový displej a virtuálny asistent spoločnosti Škoda, nehovoriac o bezdrôtových zariadeniach Apple CarPlay a Android Auto. K dispozícii je tiež pripojenie k aplikácii pre smartphone, ktoré vám umožňuje ovládať množstvo dôležitých vecí vo vozidle z pohodlia domova, napríklad kedy je potrebné nabíjať alebo pripraviť klimatizáciu. K dispozícii je veľmi úhľadný nový balík displejov head-up – testovali sme ho a funguje to ako lahôdka, prirodzené premietanie pokynov na obrazovke a adaptívneho tempomatu na obrazovku.

Inak je to vo vnútri konvenčné a veľmi praktické. Vodičská poloha je na mieste a viditeľnosť je dobrá, hoci stĺpiky sú objemné a spôsobujú problémy v uhlových križovatkách. Zadné sedadlá sú veľmi priestranné, s rovnako veľkým priestorom pre nohy a hlavu ako Kodiaq, zatiaľ čo batožinový priestor má kapacitu 585 litrov, keď je zadná lavica na svojom mieste. Je to skrátka ľahké päťmiestne vozidlo schopné ľahko prehltnúť batožinu.

Dojazd a nabíjanie

Bude to závisieť od toho, ktorý Enyaq si vyberiete a ako ho budete nabíjať, ale za predpokladu, že máte priestor a vybavenie na inštaláciu domácej wallboxu, vám bude stačiť šesť až osem hodín, aby ste sa cez noc dostali z bytu do plného stavu. Plánujte dopredu, aby vaše dlhšie cesty zahŕňali rýchlejšie nabíjačky s výkonom 125 kW na ceste a za 38 minút môžete dobiť späť až 80% kapacity.

Najprv sú k dispozícii dva modely, ale očakávajte, že sa sortiment rýchlo rozšíri.

  • Enyaq 60 : 177 koní, batéria 62 kWh (využiteľná kapacita 58 kWh), dosah 389 km
  • Enyaq 80 : 201 k, batéria 82 kWh (využiteľná kapacita 77 kWh), dosah 536 km
odznak enyaq

Aktuálna ponuka je 80, s pekným vyvážením výkonu a dojazdu batérie. Nasledovať však budú verzie s pohonom všetkých kolies, zdieľajúce batériu z 80. rokov, ale s motorom vpredu navyše. Nasledujúce modely sa k sortimentu pripoja neskôr – od základného modelu s výkonom 55 kWh a modelu vRS zameraného na výkon.

  • Enyaq 50 : 146 k, batéria 55 kWh (využiteľná kapacita 52 kWh), dojazd 340 km
  • Enyaq 80X : 261 hp, 82 kWh batéria (využiteľná kapacita 77 kWh), dojazd 459 km
  • Enyaq vRS : 302 koní, batéria 82 kWh (využiteľná kapacita 77 kWh), dojazd 459 km

Čo ešte treba vedieť o Enyaq iV?

Enyaq iVs je veľkoryso dimenzovaným crossoverom, ktorý sa časom rozšíri na rôzne veľkosti batérií a výkony motorov. Ako SUV sa dostane do chodu – zdanlivo na križovatke dvoch dominantných trhových trendov: vzostupu elektromobilu a nenásytnej chuti verejnosti po SUV, crossoveroch a zdvihnutých mäkkých vozidlách.

Vychádza z modulárnej elektrickej architektúry MEB koncernu Volkswagen a je zatiaľ najväčšou iteráciou MEB, ako sa na značku známu svojím priestorom patrí. S dĺžkou 4684 mm, výškou 1 618 mm a šírkou 1 877 mm vytvára Enyaq svojou veľkosťou a tvarom vzhľad domu na pol cesty medzi Octaviou Estate a Kodiaqom. V kove vyzerá oveľa peknejšie ako na prvých fotografiách z tlače, ktoré mu akoby dávali nepríjemný postoj.

Jeho pekný vzhľad, ak je bezpečný, má iba jeden sporný bod: mriežka chladiča, ktorá je zakrytá, aby poskytla zákazníkom vizuálny odkaz so Škodou s vnútorným spaľovaním, z ktorej uvažujú o predaji. Zatiaľ čo vstupné modely majú matnú čiernu výplň a stredné rangers sú lesklé, vlajkové lode majú vertikálne lišty osvetlené LED diódami, ktoré sú rozdelené horizontálnymi, ktoré sa spoja s dennými svetlami (DRL).

Teraz je v predaji a dodávky sa začnú v júni 2021. Modelová rada začína u modelov Loft and Lodge, po nich nasleduje Lounge, Suite a EcoSuite – všetky sú k dispozícii v 60 a 80 formách. VRS sa do sortimentu pridá, keď sa dvojmotorové modely dostanú na trh neskôr v roku 2021.

Zdroj
carmagazine