Sehol Aipao

Sehol Aipao (rád behajúci) elektrický fastback od JAC

Čínsky automobilový koncern JAC uviedol na trh pod značkou Sehol plne elektrický sedan pod označením Aipao. Nový Sehol Aipao bol uvedený na čínsky automobilový trh 28. júla 2022 a je to vlastne mierne modifikovaný elektrický sedan E50A uvedený na trh pred rokom pod značkou SOL . Čo je ale obzvlášť potešiteľné, namiesto nárastu ceny za nový model (ku ktorým sme si tak ľahko zvykli v Európe), cena obnoveného modelu začína na 130 000 juanoch (približne 19 027 eur podľa aktuálneho kurzu NBS), čo je o zopár stoviek menej, ako pýtal JAC za východiskový model SOL E50A .

Sehol (思皓) je značka patriaca pod JAC, založená v roku 2020. Značka sa pôvodne volala SOL a bola vlastnená spoločným podnikom medzi JAC a Volkswagenom. Plánom značky bolo vyrábať cenovo dostupné elektromobily založené na platformách vyvinutých spoločnosťou JAC. Spoločný podnik uviedol na trh iba jeden elektromobil, SOL E20X, založený na JAC iEV7s.

Volkswagen potom zmenil názor a rozhodol sa kúpiť väčšinový podiel v spoločnom podniku a použiť ho na výrobu automobilov značky Volkswagen na vlastnej platforme MEB. Spoločný podnik bol premenovaný z JAC Volkswagen na Volkswagen Anhui. Anhui je mesto, kde sídli továreň. To znamenalo, že značka SOL už nemala využitie. JAC ju prevzal a premenoval na Sehol. Čínsky názov 思皓 (Sihao) zostáva rovnaký.

Spoločnosť JAC potom začala prenášať svoje osobné autá Refine a Jiayue pod značkou Sehol a to ako benzínové, tak aj elektrické. Z pôvodnej značky SOL prevzala nová značka elektrické modely E10X, čo je mestské miniauto, elektrický crossover E40 a elektrický sedan E50A. JAC Sehol Aipao je založený na benzínovom analógu Yao a predchádzajúcom elektrickom sedane E50AAipao (爱跑) v čínštine znamená „rád behajúci“.

Dizajn JAC Sehol Aipao zaujme niekoľkými originálnymi riešeniami naraz. Sedan nemá masku chladiča, ale to vôbec nekazí celkový dojem. Naopak, auto vyzerá štýlovo a moderne. Predné svetlomety dostali veľmi zaujímavý tvar a grafiku. Po stranách je predný nárazník zdobený zakrivenými svetelnými LED svetlami. Kolesá sú zdobené v rovnakom štýle. Hladké obrysy karosérie hovoria o dobrej aerodynamike.

Elektromobil sa ponúka aj v dvojfarebnej úprave. Rozmery sú deklarované v týchto hodnotách: dĺžka – 4 770 mm, šírka – 1 820 mm, výška – 1 510 mm, rázvor osí náprav – 2 760 mm. Vďaka dizajnu zadnej časti elektrický fastback pôsobí pomerne športovo. Batožinový priestor pod zadným vekom výklopným spolu s oknom má 540 litrov.

Sehol Aipao je vybavený elektromotorom s výkonom 142 kW a krútiacim momentom 340 Nm. Vozidlo sa dodáva v dvoch variantoch ternárnych lítium-iónových batérií:  slabšia s kapacitou 50,1 kWh a dojazdom 460 km a silnejší variant so 64,5 kWh batériou a  dojazdom 602 km. Z pokoja na100 km/h  sa auto rozbehne  za 7,6 sekundy. Jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na úrovni 142 km/h.

Napriek pomerne nízkej cene je interiér sedanu štýlový a moderný. Auto dostalo pomerne veľký výber možností a technológií, ktoré zvyšujú úroveň komfortu a bezpečnosti. Salón auta pôsobí veľmi zaujímavo, vďaka výberu kvalitných materiálov a kombinácii viacerých odtieňov.

Interiér je vybavený 10,25-palcovým prístrojovým panelom a  10,4-palcovou vertikálnou centrálnou obrazovkou multimediálneho systému, ktorá je integrovaná do stredovej konzoly, volantom s plochým dnom a 64-farebným ambientným osvetlením. Elektrický sedan je vybavený inteligentným jazdným systémom Huawei, ktorý je podporovaný 77GHz radarom milimetrových vĺn a širokouhlou kamerou s horizontálnym pozorovacím uhlom 120°. Systém je nastavený na dosiahnutie funkcií asistencie vodiča 2. úrovne.

Namiesto záveru

Moderný a pomerne výkonný elektrický sedan JAC Sehol Aipao veľkostnej triedy ako Škoda Octavia, pritom za cenu o niečo nižšiu ako za škodovácky “základ”, určite nie je zlou voľbou pre každodenné jazdenie. Keď si k tomu pripočítame jazdnú dynamiku vlastnú iba elektromobilom, nemôžeme iné, iba číňanom ich možnosti v “dobrom” trochu závidieť. Avšak, vzhľadom na vytrvalú snahu mnohých európskych politikov o dôslednú deindustrializáciu Európy, je možné predpokladať, že onedlho sa budú tieto pekné elektrické modely preháňať aj po našich uliciach!

Zdroj: elektro-vozidla.sk