Seat Cupra el-Born
Minulý rok sa na autosalóne v Ženeve konala premiéra elektrického hatchbacku Seat el-Born, ktorý mal byť analógom modelu Volkswagen ID.3. Na autosalóne v Nitre sa v pavilóne Škody a Seatu asi pri žiadnom aute netvorili také rady čakajúcich, ako práve pri tejto novinke od Seatu. Teraz je podobné elektrické auto prezentované pod dcérskou značkou Cupra, ktorá bola založená pred dvoma rokmi pre „nabité“ modely Seat. Cupra el-Born bude sériovým stelesnením minuloročného koncepčného vozidla.
Spoločnosť vysvetľuje rozhodnutie previesť el-Born pod krídla mladej sub-značky tým, že filozofia elektromobilu na modulárnej platforme MEB je pravdepodobne bližšie k športovým modelom Cupra. Nech už je to akokoľvek, tvorcovia sa neobmedzili len na kopírovanie loga: so zmenou značky dostalo elektrické päťdverové auto agresívnejšiu prednú časť a zliatinové kolesá nového dizajnu.
Zabudovaná technika sa tiež líši od pôvodného modelu Seat: ak minulý rok mal koncept el-Born trakčnú batériu s kapacitou 62 kWh, potom Cupra má väčšiu batériu s kapacitou 77 kWh. V dôsledku toho sa počet najazdených kilometrov na jedno nabitie zvýšil z 420 na 500 km, zatiaľ čo polhodinové nabíjanie z „rýchleho“ DC terminálu by malo stačiť na 260 km jazdy. Inžinieri stále mlčia o výkone elektromotora auta a zo zoznamu dynamických charakteristík sa uvádza iba čas zrýchlenia na 50 km / h – 2,9 s, čo však vôbec nie je zlá hodnota. Spoločnosť je však hrdá na to, že Cupra el-Born bude so systémom Dynamic Chassis Control Sport prvým modelom na platforme MEB a jej charakteristiky majú byť príjemným prekvapením pre zákazníkov.
Interiérová architektúra sa prakticky nezmenila, okrem toho, že namiesto otvorených priehradiek na drobnosti sa objavil mohutný stredový tunel s posuvným uzáverom a na volante sa objavili dve samostatné tlačidlá na výber režimov jazdy. Cupra el-Born okrem toho ponúkne kvalitné povrchové materiály, aj keď napríklad tvar sedadiel zostal rovnaký.
Debut sériového elektrického hatchbacku sa uskutoční na budúci rok a Cupra sa bude vyrábať súbežne s päťdverovým Volkswagenom ID.3 v závode Zwickau. Ak by SEAT zachoval el-Born možno aj v chudobnejšej, ale dostupnejšej verzii, bol by to určite krok správnym smerom a spolu s dvojčaťom ID3 od Volkswagenu, by mohli posunúť predaje európskych elektromobilov, k výrazne vyšším číslam. Aby sa napokon európskym “ľudovým” elektromobilom nestal napríklad americký model 3, čo sa podľa posledných vyjadrení Elona Muska o nových lacných batériách, aj reálne môže stať!
Zdroj: autoreview