Prvý hasičský elektromobil

Prvý hasičský elektromobil

Rakúska automobilka Rosenbauer predstavila prvé elektrické hasičské vozidlo Rosenbauer RT. Na jeho novej technológii RT sa pracovalo 3 roky, pričom vozidlá z pilotnej série sú pripravené na dodanie prvým zákazníkom.

Hasičský elektromobil Rosenbauer RT disponuje dvoma elektromotormi s celkovým výkonom 360 kW (490 k). To sa nezdá veľa, výrobca však uvádza, že zrýchlením sa vyrovná konvenčným záchranným a hasičským vozidlám s výkonom 1 000 konských síl. Dvojstupňová prevodovka zaisťuje plný krútiaci moment aj pri rozjazde do kopca a dostatočnú trakciu pri prudkom stúpaní.

Spoločnosť Rosenbauer uvádza, že model RT má bezkonkurenčné jazdné vlastnosti, a to aj vďaka nízkemu ťažisku, ktoré zabezpečuje do podvozku integrovaná batéria s hmotnosťou 550 kg. Vďaka kompaktným rozmerom 7,30 x 2,35 x 2,90 m (dĺžka x šírka x výška) a rázvoru 3,80 m má byť tiež charakteristický výbornou manévrovateľnosťou, podporenou priemerom otáčania 15, resp. 12,5 m (pri dodatočnom natočení zadnej nápravy).

Rosenbauer RT je dostupný aj s rázvorom 4,10 a 4,40 m. Vzduchový podvozok umožňuje nastaviť svetlú výšku na hodnoty 175 (pri nastupovaní a vystupovaní), 250, 350 a 470 mm.

Zdroj: Rosenbauer Zdroj: Rosenbauer

Malá batéria a predlžovač dojazdu

V rámci pohonného systému na prvý pohľad prekvapí na tak veľké elektrické vozidlo malá batéria s kapacitou 50 kWh. Veď takou disponujú aj osobné elektromobily segmentu B, napr. Peugeot e-208. Pre potreby mnohých hasičských staníc to však zrejme stačí, veď každá má svoj vlastný, nie moc rozsiahly rajón, v rámci ktorého musí byť na mieste čo najskôr.

Posádka hasičského elektromobilu pritom nemusí trpieť tzv. „úzkosťou z dojazdu“, keďže vozidlo je vybavené záložným zdrojom energie v podobe „predlžovača dojazdu“. Ide o 6-valcový naftový motor s výkonom 200 kW, ktorý nabíja batériu. Vtedy sa stáva z tohto elektromobilu hybrid.

Doobjednať je možné aj druhú batériu s kapacitou 50 kWh, takže k dispozícii je celkovo 100 kWh. Batérie podporujú nabíjanie maximálnym výkonom 150 kW, pričom z 50 na 80 % kapacity sa vozidlo vybavené dvoma batériami nabije za 15 min. Batérie môžu byť využité aj na napájanie zariadení so spotrebou do 18 kW.

Rosenbauer RT bez hasičského vybavenia je podľa výrobcu vhodný aj ako transportér či veliteľské vozidlo. V rámci aktuálnej tlačovej správy sa cena hasičského vozidla nespomína. Avšak vďaka hasičskému zboru kalifornského mesta Menlo Park, kde vozidlo testujú, poznáme jeho predbežnú cenu. A to 1,2 mil. $, čo má byť cena porovnateľná s konvenčnými hasičskými vozidlami. V rámci prevádzkových nákladov má však mať počas životného cyklu potenciál ušetriť viac ako 100 000 €.

Zdroj: teslamagazin