Nissan Leaf 1

Nissan Leaf 1.generácie – príbeh legendy

Na počiatku boli NissanTesla.

Nažívali spolu dobre, ich harmonickému spolunažívaniu na trhu  nič neprekážalo. Jeden si robil malé elektrické autíčka do mesta zamerané na pospolitý, ale nie zas až tak chudobný ľud, druhý si to namieril do vôd rýchlosti a jazdeckého zážitku, ponúknuc veľký výkon za kozmicky vysokú cenu. Ostatní len z diaľky sledovali tento čudný pár, trochu ironicky komentujúc ich fantázie o čistej a bez-emisnej doprave. Niektorí tradicionalisti si určite mysleli, že tí blázni aj tak rýchlo skončia a všetko sa ustáli do starých dobrých benzínovo-naftových koľají. No ten bláznivý priekopnícky pár si nič nerobil z posmeškov konzervatívcov, a po prvých modeloch, prišli ďalšie – vylepšené. Svet spozornel a niektorí ich konečne začali brať vážne. Nissan a Tesla so svojim čistým prístupom k doprave sa postupne stali námetom pre život aj iných – konzervatívnych značiek!

Aj takto by sa dala opísať história jednej legendy – Nissanu Leaf 1. generácie.

Písať o technických parametroch tohto vozidla, by bolo nosením vody do mora. Všetko sa už popísalo a všetko sa dá nájsť na nete. Možno len kratučké pripomenutie.

Nissan Leaf je kompaktný elektrický 5-dverový hatchback, ktorý sa verejnosti prvýkrát predstavil v auguste 2009  a od konca roku 2010 sa vyrába v Japonsku a USA.

Do decembra 2019 dosiahol globálny predaj tejto značky viac ako 450 tisíc kusov. Podľa tohto ukazovateľa získal Nissan Leaf svetové prvenstvo pred svojím hlavným konkurentom Tesla Model S.

Najskôr sa elektromobil prvej generácie vyrábal iba v Japonsku (v Yokosuka – prefektúra Kanagawa). Bol vybavený elektromotorom s výkonom 109 koní (80 kW) a vysokonapäťovou batériou (VVB) 24 kWh s  dojazdom 117 km (podľa metodiky EPA).

Automobil sa pôvodne vyrábal v dvoch stupňoch výbavy – G a X,  dokázal ísť rýchlosťou 145 kilometrov za hodinu a z 0 na 100 km / h zrýchlil za 9,9 s. V roku 2015 Leaf pokračoval v modernizácii, najmä úpravou na 30 kW h batériu a zvýšeným  dojazdom na jedno nabitie – 172 km.

Čo je ale dnes po takmer 10 rokoch zaujímavé, sú názory a hodnotenia tých ľudí, ktorí napriek nie práve nízkej cene na tento automobil, si ho v tej dobe kúpili. V nasledujúcich riadkoch si prečítate hodnotenie a skúsenosti človeka, ktorý bol jeden z prvých ľudí na Slovensku, ktorí uverili myšlienke, že elektrická doprava je prítomnosťou budúcnosti.

Prečo ste sa vtedy rozhodli, ako jeden z prvých ľudí na Slovensku, pre kúpu elektrického vozidla?

I.V. Bolo to pred  vyše 7 rokmi. Vyštudoval som Elektrotechnickú fakultu SVŠT v Bratislave a elektrotechnika bol môj koníček. Prvých pionierov elektromobility, ako sú Tesla a Nissan som sledoval už dlhšiu dobu a ich aktivity som od počiatku vnímal ako veľmi perspektívne. Samozrejme, nikto z nás priamu skúsenosť s elektrickými autami nemal, ak si odmyslíme púťové  autodráhy počas jarmokov. Naša spoločnosť sa dlhodobo zameriavala na dodávky elektrických  komponentov a ucelených riešení pre priemyselný sektor, takže keď sa na našom trhu objavil elektrický Nissan Leaf, napriek jeho nekresťanskej cene, sme dlho neváhali.

Bol to prvý komerčne dostupný elektromobil na Slovensku. Splnil vaše očakávania?

I.V. Pozorne som sledoval dostupné informácie, tak ako sa postupne okolo 2010 roku začali objavovať v rôznych médiách. Samozrejme nebol to len Nissan, ale aj americká Tesla, ktorá pred 14 rokmi predstavila svoj elektrický Roadster a od 2008 roku ho aj sériovo vyrába. Krásne auto, ale…. Kalifornia je predsa len ďaleko a  jeho cenovka, bola vtedy kozmická. Asi preto ho aj v 2018 roku Elon Musk vystrelil do vesmíru na rakete SpaceX.  Takže, keď sa vrátime na zem, prvý dostupný elektromobil na našom trhu bol Nissan Leaf. Či splnil očakávania? Stále ich spĺňa. Má už svoje roky, ale do dôchodku sa ešte nechystá.

Dalo by sa to trochu skonkretizovať? Dojazd, výkon, jazdné vlastnosti, nabíjanie?

I.V. Dojazd – s elektromobilom sa treba naučiť jazdiť. Ak budem vytrvalo skúšať jeho dynamiku na semafore po zelenej, určite s ním ďaleko neprídem. Ak sa  ale naučím na ceste predvídať, využívať aj jeho zotrvačnosť na rekuperačné brzdenie, určite je to vynikajúce auto zvlášť do mestského a prímestského prostredia. Na denno–denné dochádzanie do práce a bežný pracovno–rodinný servis, je priam stvorené. Ak máte navyše v práci nabíjačku pre elektromobily… Dynamika auta – ten ťah od nuly, trochu to pripomína trolejbus – zatlačí vás do sedadiel. Jazdné vlastnosti – sedí ako prilepené k ceste. Ťažká batéria v podlahe auta robí svoje.

A čo prevádzka v zime?

I.V. Ak sú teploty dlhodobo pod nulou, dojazd sa skráti, ale na bežné jazdenie je to zanedbateľná hodnota. Zato, keď je auto na nabíjačke, môžete si naprogramovať vyhriatie kabíny auta z elektrickej siete a nestrácate až tak veľa energie na rozmrazovanie interiéru.  Navyše, auto od prvej sekundy kúri.

Elektromobil je síce  mechanicky jednoduchší ako auto so spaľovacím motorom, ale jazdí na batériu. Ako je to so spoľahlivosťou?

I.V. Spoľahlivosť je jeho silnou stránkou. Tu sa v pohonnom systéme auta naozaj nemá čo pokaziť. Kapacita batérie sa znížila za tých 7 rokov len zanedbateľne. Auto nemá v sebe motorový ani prevodový olej. Nepotrebuje ani emisné kontroly. Kvapalinu do ostrekovačov dolievať treba, skontrolovať stav brzdovej kvapaliny tak isto (aj keď brzdenie je väčšinou rekuperačné a tým je opotrebovanie kvapaliny a mechanických častí bŕzd minimalizované)…to je tak všetko. A ešte sa treba starať aj o pneumatiky.

A nabíjanie?

I.V. Tak tomu som sa začal venovať profesionálne.Okrem výkonovej elektroniky pre elektrické pohony afotovoltické elektrárne sa pre našu spoločnosť javí oblasť nabíjania elektromobilov ako jeden z perspektívnych smerov rozvoja. A určite aj skúsenosť z každodenného používania elektromobilu Nissan Leaf bola nápomocná k tomu, že dnes vyrábame moderné a hlavne užívateľsky priateľské nabíjacie stanice pre elektromobily. Pre nabitie elektromobilu z našej nabíjačky naozaj netreba mať vysokú školu, alebo dlhé minúty maturovať pri návode na použitie. A nemusíte  ani sponzorovať nejaké predplatené karty a ich akcionárov. Ak to mám zjednodušene povedať, funguje to na princípe: “nabi sa a zabudni“ Platobnú kartu má u nás aj každý študent. Naša nabíjacia stanica funguje bez registrácie a za nabitie sa platí ako v obchode. Platobnou kartou (VISA, MASTERCARD) alebo smartfónom (APPLE PAY, GOOGLE PAY). Jednoduchšie to už nejde!

Aká budúcnosť čaká elektromobilitu na Slovensku?

I.V. Ľahšie by bolo predpovedať topenie grónskych ľadovcov 😊 Každá vláda deklaruje tie najlepšie zámery, ale výsledok je… Akoby chýbala koncepcia. Ale svet ide ďalej a doháňať napríklad Nemecko, kde už dnes je jedna nabíjacia stanica na cca 3 tisíc obyvateľov, budeme musieť – skôr alebo neskôr. Lepšie by bolo – skôr!  Elektrické autá sa postupne stávajú aj u nás viditeľnou skutočnosťou, zvlášť odvtedy, ako im dávajú tie pekné zelené ŠPZ-ky. Energie máme dosť a keď konečne spustia ďalšie 2 bloky na atómovej elektrárni Mochovce, sa výroba elektrickej energie na Slovensku zvýši o jednu pätinu! Teraz je na ťahu distribučná sústava.

Aké bude vaše ďalšie auto ?

I.V. Elektrické!  A model? Uvidíme, ich ceny pomaly ale isto padajú. Takže sa zatiaľ niet kam náhliť. Blízka budúcnosť bude určite elektrizujúca.

Ďakujem za rozhovor!