Nissan Ariya zdvíha elektrické latky
Značka Nissan znamená pre svet elektrických vozidiel veľa. Keď väčšina laickej aj odbornej verejnosti zažívala vrcholnú slávu spaľovacích motorov, Nissan prišiel s odvážnym počinom – uviedol na trh „ľudové“ elektrické vozidlo. S elektrickým hatchbackom Leaf sa Nissan trafil do čierneho: za menej ako desať rokov sa na celom svete predalo takmer 500 000 automobilov. Mnohé z nich slúžia doteraz! Ale svet sa posunul ďalej a nastal čas zopakovať a zvýšiť úspech v ešte sľubnejšom segmente batériových crosoverov. Koncept vozidla pod názvom Nissan IMx sa najprv zmenil na predprodukčné auto s názvom Nissan Ariya a po troch rokoch je teraz pripravené na hromadnú výrobu.
Hlavný dizajnér spoločnosti, Alfonso Albaisa, nazýva nový štýl termínom – „japonský nadčasový futurizmus“. Namiesto mriežky chladiča má auto zabudovaný matný panel s integrovaným podsvietením, ktorý sa zapne, keď je elektrické vozidlo pripravené na pohyb. Všetky optiky sú v LED vyhotovení. Na výber sú kolesá s priemerom 19 alebo 20 palcov. Ariya sa stala prvým modelom s aktualizovaným logom Nissan, na ktorom dizajnérsky tím pracoval od roku 2017. Následne sa takýto znak objaví na všetkých modeloch.
Vďaka siluete kupé vyzerá Ariaya sama o sebe kompaktne, ale svojou dĺžkou (4595 mm) a šírkou (1850 mm) je porovnateľná so súčasným crossoverom Nissan X-Trail, no pokiaľ ide o rázvor kolies, je oproti nemu výrazne lepšia: 2775 oproti 2706 mm. Výška vozidla je 1660 mm.
Nissan Ariya sa stal prvým modelom na novej elektrickej aliančnej platforme Renault-Nissan-Mitsubishi, ktorá je určená pre celý rad elektrických vozidiel. Hlavnou inováciou v porovnaní s Nissanom Leaf je nezávislé zavesenie zozadu a schopnosť inštalovať elektrický motor na zadnú nápravu. Všetky komponenty a zostavy sú optimalizované, v prednej časti pod kapotou je iba klimatizačný systém a riadiaca elektronika. Takéto riešenie umožňuje získať veľkolepý priestor pre nohy predných pasažierov. Nová koncepcia platformy umožnila vytvorenie rovnej podlahy v kabíne.
Vývojári sami porovnávajú interiér so salónikom, ale je to skôr oáza špičkových technológií. Dve obrazovky na prednom paneli (každá s diagonálou 12,3 palca) dnes už nikoho neprekvapia, rovnako ako farebný projekčný displej a hlasové ovládanie („Ahoj Nissan!“). Dotykový ovládací panel klimatizácie skrytý pod obložením predného panela však vyzerá zaujímavo ( otázkou je jeho čitateľnosť pri jasnom svetle). Keď je „zapaľovanie“ vypnuté, ovládací pult nie je viditeľný a iba po štarte začnú svietiť tlačidlá a „kliknutia“ reagujú vibráciou. Mediálny systém má schopnosť on-line aktualizácie od aktuálne dostupných sietí.
Masívna lakťová opierka medzi prednými sedadlami je plne nastaviteľná a je na nej ovládač jazdných režimov. V schránke pod opierkou je skrytý skladací stôl pre laptop.
Objem kufra vozidla je – 468 litrov pre verzie s pohonom predných kolies s jedným motorom a 415 litrov pre verziu s pohonom všetkých kolies a dvoma motormi.
Nissan Ariya ponúka na výber 5 stupňov výbavy. Základný má trakčnú batériu s kapacitou 63 kWh,( čo je už viac, ako na Nissane Leaf, ktorý ponúka maximum 62 kWh). Elektromotor tohto crossoveru s pohonom zadnej nápravy produkuje 160kW a 300 Nm krútiaceho momentu. O krok vyššie je verzia s pohonom zadných kolies s akumulátorom 87 kWh a motorom s výkonom 178 kW a 300 Nm. Toto je Ariya s najdlhším dojazdom: 500 km na jedno nabitie v cykle WLTP. Zároveň je však tiež najpomalšia, pretože zrýchlenie na 100 km / h trvá 7,6 s. Maximálna rýchlosť verzií s jedným motorom je obmedzená na približne 160 km / h.
Tri verzie pohonu všetkých kolies majú zložitú predponu e-4orce. SUV s 63 kilowattovou batériou je vybavená motormi s celkovým výkonom 205 kW a krútiacim momentom 560 Nm, a má najmenší dojazd v rodine: 340 km na jedno nabitie. Vyššia verzia 4×4 s batériou kapacity 87 kWh má kombinovaný výkon sústavy elektromotorov 225 kW a 600 Nm. Na vrchole ponuky je Nissan Ariya vo verzii Performance s rovnakou batériou, ale s 2 motormi s celkovým výkonom 290 kW a krútiacim momentom 600 Nm. Takýto e-crossover môže zrýchliť na „stovku“ za 5,1 s. Maximálna rýchlosť pre všetky štvorkolky je však rovnaká – 200 km / h.
Nissan Ariya má k dispozícii tri režimy jazdy (štandardný, športový a úsporný) a verzie pohonu všetkých kolies majú tiež štvrtý- zimný. K dispozícii je aj jazda „jedným pedálom“: rýchlosť pohybu závisí iba od stupňa zošliapnutia pedálu akcelerátora a pri uvoľnení umožňuje elektronike zastavenie vozidla bez toho, aby sa noha dotkla brzdového pedála. Navyše Nissan Ariya môže ťahať príves s hmotnosťou do 1500 kg. Štandardná zabudovaná nabíjačka umožňuje 7,4 kW nabíjanie, pre verzie s veľkou batériou je k dispozícii zariadenie na pripojenie k trojfázovej sieti s výkonom 22 kW. Nissan Ariya môže byť navyše pripojená k DC rýchlonabíjacím staniciam s výkonom až do130 kW.
Nissan Ariya ponúka čiastočne autonómny autopilot ProPilot 2.0, ktorý pomáha riadiť auto po diaľnici s adaptívnym tempomatom a udržiavaním v jazdnom pruhu. Elektronika je pripojená k navigačnému systému a umožňuje vodičovi zložiť ruky z volantu, ale sleduje, aby jeho oči boli vždy nasmerované na cestu.
V Japonsku a Európe sa predaj crossoveru Nissan Ariya začne pred koncom tohto roka, alebo v prvej polovici roku 2021. Aj keď ceny ešte neboli ohlásené, tento model posúva latku moderných elektromobilov opäť o čosi vyššie. Tak, ako sa na priekopníka elektromobility patrí. Ďakujeme , Nissan!
Zdroj: elektro-vozidla.sk