Elektrický fastback NIO ET5 s vysokými technológiami pod kapotou
Čínska spoločnosť NIO predstavila nový elektrický fastback ET5, ktorý bude priamym konkurentom pre TESLA Model 3. V dizajne nového NIO ET5 sa využívajú konštrukčné riešenia prevzaté z o niečo väčšieho elektrického súrodenca ET7, ktorý bol predstavený začiatkom 2021. Karoséria auta bola optimalizovaná na dosiahnutie maximálnej aerodynamickej účinnosti. Novinka dostala podobné bezrámové okná, dvere s mäkkým dovretím a vysúvateľné rukoväte dverí. Súčasťou sú aj uzatvárateľné klapky prívodu vzduchu v prednom nárazníku, ako aj rad ďalších funkcií, ktoré znižujú koeficient čelného odporu auta na hodnotu 0,24.
NIO ET5 má dĺžku 4790 mm, šírku 1960 mm a výšku 1499 milimetrov. Rázvor osí je 2888 milimetrov. Rozmerovo je NIO o trochu väčšie ako model 3 od TESLY. Elektromobil s pohonom všetkých kolies je dodávaný s dvomi elektrickými motormi. Ten na prednej náprave je indukčný a má výkon 150 kW. Na zadnej osi je 210 kW elektromotor s permanentnými magnetmi. Celkový výkon elektrického pohonu je 360 kW (480 koní) s krútiacim momentom 700 Nm. Zrýchlenie z nuly do 100 km / h, novinka stihne za 4,3 sekundy.
Batérie vo vozidle môžu mať kapacitu 75, 100 alebo 150 kWh, ktorá umožní jazdiť s autom na 550, 700 alebo 1000 kilometrov bez dobíjania. Spoločnosť NIO vyvinula aj nové 4 -piestikové brzdové strmene integrované v hliníkovom bloku bŕzd, ktoré zabezpečia autu lineárny účinok brzdenia a rýchlu brzdnú reakciu. Elektromobil je schopný zabrzdiť z rýchlosti 100km/hod. na vzdialenosti len 33,9 metra. Ideálne rozloženie hmotnosti auta v pomere 50:50, spolu s nízkym ťažiskom auta – len 482mm, zabezpečujú excelentný jazdný zážitok. Množstvo dielov z vysoko pevnej ocele a tlakovo liateho hliníka dodáva vozidlu vysokú torznú tuhosť na úrovni 34 000Nm/st. Auto má 5 prvkové zavesenie kolies vpredu, aj vzadu. ET5 disponuje až 8 voľbami jazdných scenárov ako Šport+, Šport, Komfort, Eko, Dážď, Sneh, Piesok a Vlastné nastavenie.
V interiéri noviny neuvidíme prakticky žiadne fyzické tlačidlá. Namiesto analógových prístrojov je pred vodičom digitálna prístrojová doska. Obsahom je 10,5-palcový displej a multimediálny komplex s 12,8 palcovým dotykovým displejom. Nechýba ani neodmysliteľný inteligentný spoločník NOMI, schopný udržiavať komunikáciu s posádkou auta. Zoznam výbavy zahŕňa športové sedadlá s vyhrievaním, ventiláciou a masážou, ambientným LED podsvietením s možnosťou voľby 256 farieb, ako aj akustický komplex Dolby Atmos 7.1.4. Skryté výduchy ventilácie a na dotyk príjemné povrchy z recyklovaných materiálov dotvárajú atmosféru luxusu umocnenú možnosťou 6 farebných modifikácii interiéru.
Firemný autopilot Aquila používa k svojej práci 33 rôznych senzorov. Patrí sem 11 kamier z vysokým rozlíšením, 1 LiDAR ultra ďalekého dosahu s vysokým rozlíšením, 5 radarov milimetrového rozsahu, 3 ultrazvukové senzory, 2 vysoko citlivé lokalizačné jednotky GPS + IMU, systémy pre získavanie informácii z okolia vozidla (V2X) a ich spracovanie (ADMS), tri vysoko citlivé 3Mpix kamery od Sony pre monitorovanie situácie okolo auta pri zníženej viditeľnosti, atď. Vysokovýkonný počítačový systém spracovania dát ADAM má mať najvyšší výkon spomedzi všetkých sériovo vyrábaných áut na svete. Pracuje na báze 4 procesorov Nvidia Drive Orin so 48 CPU jadrami, 8096 CUDA jadrami na podporu spracovania grafickej informácie a 68 miliardami tranzistorov. Systém pomáha vodičovi pri jazde pomocou 19 asistenčných systémov.
Prvé sériové autá NIO ET5 pôjdu do čínskych predajní značky v septembri 2022. Auto s inštalovanou 75 kWh batériou, bude stáť v prepočte asi 45 408 EUR podľa aktuálneho kurzu NBS a bez započítania dotácii. Ak sa zákazník rozhodne pre auto s nájmom batérii, potom sa cenovka NIO ET5 zníži na približne 35 717 EUR . Mesačná platba za požičanie 75 kWh batérie (BaaS) bude 980 juanov (136,33 EUR ). NIO ET5 so 100kWh batériou bude stáť 386 000 juanov ( asi 53 699 EUR ) bez započítania dotácii. Na auto sa vzťahuje 10 ročná neobmedzená záruka, doživotný servis na staniciach výmeny batérii, doživotná dostupnosť služieb konektivity, domáceho nabíjania a služieb cestnej asistencie pri nehodách a poruchách auta. NIO plánuje predaj ET5 aj v Európe a prvé z nich sa objavia v Nórsku, Nemecku, Holandsku, Švédsku a Dánsku.
O plánoch predaja modelu na Slovensku spoločnosť NIO zatiaľ mlčí. Pravdepodobne starostlivo analyzujú informácie získané z verejných vystúpení nášho ministra hospodárstva a obávajú sa možného neúspechu ich elektrických modelov po avizovanej prudkej podpore vodíkovej stratégie a búrlivom náraste predajov vodíkových áut na Slovensku.
Zdroj obrázkov: NIO , elektro-vozidla