Zoznámte sa s elektrickým SUV Lotus Eletre
Lotus nemá záujem o polovičnú hybridizáciu, nový Eletre je EV. Áno, tento nový Lotus , Lotus ako ktorýkoľvek iný , môže mať rozmery a tempo Lamborghini Urus, ale jeho výfukové emisie sú presne nulové. Samozrejme. Lotus je vo vlastníctve Geely od roku 2017, čínsky gigant identifikoval výrobcu športových áut v Norfolku ako čakajúceho Ferrari alebo Porsche. Tak ako Aston Martin, má teraz v hľadáčiku Maranello, tak aj Lotus na nerozoznanie ako špecializovaný výrobca športových áut, ktorý sa roky dostával na pokraj finančného zabudnutia.
Lotus, ktorý viedol Matt Windle, bol zaneprázdnený míňaním veľa peňazí. Návratnosť tejto investície bola samozrejme vždy súčasťou plánu. No po elektrickom hyper aute Evija a Emire podporuje Lotus najbezpečnejšieho koňa, aký si možno predstaviť. Eletre predstavuje nespočetné množstvo prvenstiev pre Lotus, v neposlednom rade je priamo prezentovaný v celosvetovom prémiovom mainstreame. (V najbližších rokoch bude nasledovať štvordverové kupé/limuzína v štýle Taycan a menšie SUV. V Číne má Lotus v pohotovosti 150 000 kusov ročne na výrobu týchto troch elektromobilov.)
Eletre sa začne predávať čoskoro, pred prvými dodávkami začiatkom roka 2023. Cena ešte nie je potvrdená, ale základné verzie auta budú začínať výrazne pod 118 000 €.
Čo sa v ňom ukrýva?
Špeciálna nová elektrická platforma, ktorá po štandardnom postupe EV spája veľkú doskovú batériu (s menovitou „viac ako 100 kWh“ na dojazd takmer 564 km) medzi dva elektromotory, jeden na nápravu. Vozidlo bude uvedené na trh v troch výkonových stupňoch, počnúc okolo 600 koní a pravdepodobne bude dosahovať približne 750 koní. Vďaka dokonalej trakcii s pohonom všetkých kolies , okamžitému / plynulému elektrickému výkonu je zrýchlenie neskutočné, pričom toto dvojtonové auto dokáže vystreliť z 0 na 100 km/h za menej ako 3,0 sekundy.
Vzduchové pružiny a adaptívne tlmenie budú štandardnou výbavou. Zoznam možností bude obsahovať každý mysliteľný kúsok inteligentnej technológie podvozku. Technológiu, ktorú práve teraz ladí vývojový tím pod vedením Gavana Kershawa v nádeji, že z Eletre urobí nový dynamický štandard EV. (Lotus porovnával Taycan, ktorý mieri obdivuhodne vysoko vzhľadom na oveľa užitočnejšie rozloženie hmotnosti Porsche.)
Aby ste sa na to pozreli, nie je to úplne ten 4×4, aký sme očakávali.
Áno a nie. CAR zverejnilo príbeh o Eletre, ktorý bol vtedy známy iba pod typovým kódom: 132. Zdroje blízke projektu odhalili, že dizajn SUV by si vo veľkej miere požičiaval od hypercaru Evija od Russella Carra. Možno sa dalo predvídať, že hotové auto nie je také dramatické ako dvojmiestny hypercar. Ale je to svet ďaleko od tupej krabicovitosti SUV, ako je Rolls Cullinan a štvorcová Bentayga od Bentley.
„Všetko, čo Lotus urobil za posledných približne 30 rokov, bolo založené na strednom motore“ vysvetľuje hlavný dizajnér Eletre a riaditeľ štúdia Lotus Ben Payne. „Aj keď ide očividne o úplne iný druh produktu, chceli sme odkázať na dedičstvo s motorom v strede, aby ste autu podvedome rozumeli. Tieto proporcie tiež podčiarkujú fakt, že ide o elektrický pohon. Nemáme takú dlhú kapotu ako napríklad Aston Martin DBX . Prepracovaná nová platforma ide ruka v ruke so siluetou , motorom v strede a elektrifikácia nám to umožnila.“
23-palcové kolesá pomáhajú zmenšovať auto (veľmi pomáhajú) a v tejto zmesi sú odtiene Evija. Tam, kde má toto auto presklený bublinový kokpit, má Eletre ekvivalenty SUV. Elegantné, hrboľaté čelné sklo a panoramatickú strechu, ktorá akoby sa vznášala. Na bokoch auta je tiež úžasné množstvo „vypuklín“ , je to oveľa viac než nájdete na akomkoľvek inom SUV.
„Proporcie a povrch. Berieme nápady, ktoré bežne nájdete na skutočne agresívnych športových autách , dokonca aj hyperautách, a aplikujeme ich na SUV“ hovorí Payne. „To pomáha znižovať objem produktu. Hmotu doslova odstraňujeme vyrezávaním otvorov do auta. Vytvára tiež superdynamickú formu s extrémnejšou sochou než čokoľvek iné vo svojej triede.“
A čo vnútri?
Práve vo chvíli, keď sa vám začína motať hlavou elektrické SUV od Lotusu, všimnete si interiéru.. Dobre, takže kokpit Eletre, ako ho vidíte tu, nie je 100% výrobný. Ale ani to nie je ďaleko. A je nádherný, taký zameraný na vodiča, ako by ste od Lotusu očakávali (krásny je najmä volant s malým priemerom, s pádlami na reguláciu regenerácie a jazdného režimu), ale iskrivý typom najmodernejšej technológie. (veľké, ostré OLED obrazovky a pokročilé polo autonómne asistenčné systémy vodiča), o ktorých mohol starý Lotus iba snívať.
Displej vodiča na mieru sediac za volantom je super tenký pásik, ktorý po zložení v minimalistickom režime Race pripomína binnacle McLarenu 720S. „Tento pásik spolu s head-up displejom poskytuje vaše primárne funkcie,“ vysvetľuje dizajnér Payne. Na všetko ostatné je tu 15,1-palcový OLED dotykový displej. Má veľkosť slušného displeja prenosného počítača, takže je fantasticky použiteľný. Ak chcete len riadiť, môžete s ním „cúvnuť“ do prístrojovej dosky, takže sa budete pozerať dopredu, ruky na volante, žiadne rušivé prvky. To je veľmi Lotus. Z rovnakého dôvodu, zatiaľ čo môžete nastaviť teplotu a rýchlosť ventilátora na dotykovej obrazovke, máme aj fyzické tlačidlá.
Vďaka špecializovanej platforme pod ním je tiež prekvapivo priestranný interiér. Priestor pre nohy na zadných sedadlách je viac limuzíny ako u Lotusu. Pravdepodobne najodvážnejšie nové auto roku 2022. Eletre, preskočilo výkonné SUV so spaľovacím motorom, ako sú Aston DBX a Ferrari Purosangue, aby sa Lotus uchytil na potenciálne mimoriadne lukratívnom trhu. Nedostatok benzínového pohonu ho v niektorých regiónoch nepochybne zdrží. Bude to ale značná výhoda v mnohých iných regiónoch. V mnohých smeroch, je Eletre prinajmenšom odvážne inovatívne. Elete je možno najdôležitejšia hodnota Lotusu zo všetkých.
Zdroj
carmagazine