DS 9 E-Tense hybrid (2022) je skutočný dobrý
DS 9 bude k dispozícii iba ako 4,9 m dlhá limuzína. Na rozdiel od konkurentov BMW a Audi nebude päťdverové kombi, ani žiadne naftové motory. Základnou pohonnou jednotkou je preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 222 koní, doplnený o dva plug-in hybridy s výkonom 222 koní alebo 355 koní a pohonom všetkých kolies.
Je pravda, že benzín s výkonom 222 koní čoskoro zmizne. To je presne to, koľko DS ide po obchodnom trhu, ktorý pravdepodobne všetci chcú PHEV za nižšie sadzby. Štruktúra sortimentu je pekná a jednoduchá. Ceny začínajú od 56 092 € za Performance Line + s menej výkonnou hnacou sústavou, doplnenou o športové sedadlá potiahnuté alcantarou, hliníkové pedály a matnú čiernu prednú masku.
Ceny končia na 68 120 € za Rivoli + vo výbave 355hp. Zameriava sa na luxus a technológiu a zahŕňa kožené sedadlá s masážnou a chladiacou funkciou, manévrovaciu kameru s 360˚ zorným poľom a asistenciu vodiča úrovne 2 na zastavenie, rozjazd a udržanie v jazdnom pruhu v diaľničnej premávke.
Ako to je s DS 9 na cestách ?
DS očakáva, že plug-in hybrid s výkonom 222 hp bude jeho najpredávanejším. Má 11,9 kWh lítium-iónovú batériu, ktorá dokáže dodať až 43 míľ (oficiálne počítame skôr s 20 až 25 míľami) jazdy s nulovými emisiami v elektrickom režime. Benzínový výkon, výkon elektromotora alebo ich kombinácia sa posiela výhradne na predné kolesá cez osemstupňovú automatickú prevodovku.
Pohon všetkých štyroch kolies 355hp má štvorvalcový motor s výkonom 200hp a dva elektromotory. Prvý má 110 hp a je integrovaný do prevodovky vpredu, zatiaľ čo druhý má 113 hp a je spojený so zadnou nápravou. Oficiálne prejde 33 míľ v režime nulových emisií. Opäť by sme chceli vidieť niekoho, kto to dosiahne bez pomoci 33-míľovej vysokohorskej cesty.
360 je vysokovýkonný model a jeho zadný motor a systém pohonu všetkých štyroch kolies sa montujú v rovnakej továrni, kde sa vyrába automobil Formula E od DS. Čo pomáha vysvetliť niektoré rozdiely v nákladoch medzi týmito dvoma PHEV.
Ako pohodlné je DS 9?
Prvou úlohou je posúdiť kvalitu jazdy 9-tky prepnutím do režimu Comfort. Všetky vozidlá PHEV majú aktívne odpruženie skenovania DS. Kamera namontovanú na kapote skenuje cestu, takže mozog umelej inteligencie môže okamžite stuhnúť alebo znížiť tlmiacu silu, aby sa optimalizoval komfort pasažierov. 9-tka skutočne pláva po cestách a berie hrbole a výmole. Hodvábny komfort však nejde na úkor kontroly nad telom, jazda je plynulá.
Pôsobivá je aj ušľachtilosť. Ani 19-palcové (Performance Line +) ani 20-palcové (Rivoli +) pneumatiky Michelin skutočne nevydávajú veľa hluku, kým nedosiahneme rýchlosť na diaľnici. Pomáha, že 9-ka je z veľkej časti poháňaná elektrinou. Poháňa nás niečo viac ako polovicu z našich 68-km a polovicu 142 km ciest.
Koľko z toho ťahá benzínovo-elektrická komba?
Začneme pomalším modelom. Keď zazvoní 1,6-litrový motor s výkonom 180 hp, hluk je vzdialený a utlmený. Dokonca aj keď dupnete na plyn, zmes pískavého turba a motora je dobre stlmená. To vytvára slušný nárast zrýchlenia v strednom pásme, pre zvláštne predbiehanie alebo vjazd do diaľničnej premávky. Pre rekord, zrýchlenie trvá 8,3 sekundy z pokoja na 100 km/h.
360, ako by ste si predstavovali s o 2,7 sekundy rýchlejším časom 0-100 km/h, pôsobí oveľa rýchlejšie. Je to bez námahy. Napriek označeniu DS Performance, odznakom a vylepšeniam (vrátane väčších bŕzd a kolies) to stále nie je výkonnostná limuzína.
Počiatočné zahryznutie brzdového pedálu pôsobí trochu marshmallowsky (možno daň za hydraulické brzdy pôvodného DS?), ale to sa dá povedať o mnohých francúzskych autách zo skupiny Stellantis. Môžu byť útržkovité v dopravných kolónach, čo vedie k citeľnému nakláňaniu tohto jemne odpruženého auta.
Na dlhé a ťažké auto sa DS 9 kompetentne pretiahne zákrutami s progresívnym nakláňaním karosérie a dostatočnou priľnavosťou prednej časti. Riadenie je pekne lineárne a príjemne vyvážené. V spôsobe jazdy 360 nie je veľký rozdiel napriek pohonu všetkých štyroch kolies. Samozrejme, že je o niečo rýchlejší zo zákrut, ale pri každodennej jazde by ste si len ťažko všimli rozdiely.
Aký druh spotreby paliva ste dosiahli?
Počas testovania, ktoré spájalo nespočetné množstvo nových ciest, zmes rôzneho druhu ciest a 10 míľ diaľnice vrátila 70,5 mpg z modelu 250. Schválené emisie oxidu uhličitého sú 33 g/km. 92-míľový výlet v 360-ke garantoval 42 mpg. Nie je to skvelé, ale slušná časť toho bola na diaľnici, čo nie je pre PHEV také užitočné.
DS 9 môžete prevádzkovať iba na e-power pri rýchlostiach na diaľnici. Ak je batéria dostatočne nabitá, a je tu režim E-Save, ktorý udrží 20km, 10 km alebo celý váš e-power, ak by ste ho potrebovali nastaviť na nulové emisie. Nabíjanie batérie na 7 kW wallboxe trvá necelé dve hodiny alebo takmer päť hodín z domácej zásuvky.
Zaujímavosťou je, že 360 prichádza s regeneračným trénerom, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s tímom Formuly E. Udeľuje vám skóre v závislosti od toho, ako hospodárne jazdíte s autom.
A aká je kabína?
Je to dizajn zvnútra aj zvonku, ktorý urobí alebo rozbije DS 9. Exteriér je klasický trojskriňový sedan, hoci zvlnená mriežka chladiča, vodopádové DRL a zadné „kornútové“ bodové svetlá sú typické DS detaily. Pre tieto oči Peugeot 508, tiež založený na podvozku EMP2, vyzerá modernejšie a cool.
Kokpit je podobný mix pôvabného a nápaditého. Opakujúce sa hodiny BRM zostávajú zločinom proti vkusu a „perleťové“ akcenty vetracích otvorov a chrómové lišty na palubnej doske pôsobia presýtene. Zdá sa, že dotyková lišta pod 12-palcovou dotykovou obrazovkou reaguje oneskorene. Nevadí nám čakať, ale malá hmatová spätná väzba na potvrdenie požiadavky by nebola zbytočná.
Sedadlá sú však príjemne pohodlné, kožený volant hodvábny na dotyk, výrazné textúrované „gilošové“ spínače. Klimatizácia je nezvyčajne skromná. Potrebujete trojštvrťové nastavenie, aby ste vytvorili hodnotný závan vzduchu. Je tu kopa miesta na kolená a krásne sedadlá, ktoré dokážu vyhrievať, masírovať a chladiť (ak zaškrtnete túto inováciu Opery). Batožinový priestor je dlhý, široký a nie príliš vysoký. Zmestí sa do nej 510 litrov vecí.
Suma sumárov DS 9 sedan je zatiaľ najlepší DS. Poskytuje komfort, kultivovanosť a spotrebu paliva podkopáva BMW 530e približne o 7200 €, pričom ponúka viac štandardnej výbavy. Pravdepodobne vás to bude stáť viac mesačne pri cestách, čo však brzdí rodiaci sa imidž značky DS, ktorý prináša nižšie zostatkové hodnoty.
Špecifikácie
Cena pri novom: | 56 100 € |
Motor: | 1598cc štvorvalcový turbo, 178 hm pri 6000 ot./min., 221 lb ft pri 3000 ot./min., 80 kW e-motor |
Prenos: | Osemstupňový automat, pohon predných kolies |
Výkon: | 8,3 s 0-100 kmh, 240 kmh, 176,6 mpg, 33 g/km CO2 |
Hmotnosť / materiál: | 1839 kg/oceľ |
Rozmery (dĺžka/šírka/výška v mm): | 4934/1932/1460 |