Changan Shenlan SL03

Changan Shenlan SL03 je pripravený konkurovať Tesle Model 3

Čínsky štátny koncern Changan už má dcérske spoločnosti a spoločné značky, ako sú : OshanLumin, Kaicene a Avatar a nedávno sa objavila ďalšia. Značka Shenlan vznikla v marci a jej názov sa dá z čínštiny doslovne preložiť ako „tmavomodrá“. Prvým modelom podznačky je Shenlan SL03, ktorý sa minulú jeseň ukázal ako koncepčný automobil s názvom Changan C385. Neprešiel ani rok a model je už pripravený na sériovú výrobu. V automobilke Changan novinke určili poslanie konkurovať Tesle Model 3 v Číne, ale neskôr asi aj za jej hranicami.

Changan Shenlan SL03 je ďalším spoločným projektom spoločností Changan New EnergyCATL a Huawei. Táto „trojica“ funguje aj na Avatr a Changan Lumin. SL03 je položený na platforme EPA1 a je umiestnený ako kompaktný mainstreamový sedan. Jeho presné rozmery sú: dĺžka  4820 mm x šírka 1890 mm x výška 1480 mm, s rázvorom 2900 mm. Veľkosťou je to takmer Škoda Superb, alebo je o 106 mm dlhší ako Tesla Model 3 pričom jeho rázvor je o 25 mm dlhší ako u amerického modelu. Stojí za zmienku, že SL03 sa bude zatiaľ ponúkať  iba vo verzii s pohonom zadnej nápravy  RWD. Má však tri varianty pohonnej jednotky: čisto elektrický EV, sériový hybrid EREV ( s motorovým predlžovačom dojazdu) a elektrické vozidlo s vodíkovým elektrochemickým generátorom ( FCEV – vodíkový elektromobil).

V oznámeniach sa objavili iba verzie EV a EREV SL03. Nie sú medzi nimi takmer žiadne viditeľné rozdiely. Štýl Shenlan SL03 je dynamický so športovými proporciami, tenkými svetlometmi a spojenou zadnou svetelnou lištou. SL03 má kolesá 225/55 R18 alebo 245/45 R19. Elektromobil má štandardnú presklenú strechu a originálny dizajn zadnej časti karosérie s ostrou stredovou plutvou. Obrysové svetlá vpredu aj vzadu sú vyrobené vo forme troch okvetných lístkov.

Verzie EV aj EREV SL03 majú rovnakú veľkosť. Pohotovostná hmotnosť plne elektrických verzii SL03 EV je 1 725 a 1 825 kilogramov (max. hmotnosť: 2 100 a 2 200 kg).Hmotnosť SL03 s možnosťou predlžovača dojazdu SL03 EREV je 1 760 kg (max. hmotnosť: 2 135 kg).

Verzie elektromobilu Changan Shenlan SL03

Pohonnú jednotku plne elektrického Changan Shenlan SL03 EV budú tvoriť dve výkonové verzie s pohonom zadných kolies RWD. Základná SL03 EV má jeden elektromotor na zadnej náprave s výkonom 160 kW (218 k) a trakčnou batériou s kapacitou 58 kWh, ktorá stačí na certifikovaný dojazd 515 km podľa čínskeho cyklu CLTC. K dispozícii je aj silnejšia verzia s motorom naladeným na 190 kW (258 k), ktorá dostane batériu s kapacitou 78 kWh a 712 km dojazd, pričom čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h je 5,9 sekundy. Podľa oznámenia Shenlan SL03 EV spotrebuje iba 12,3 kWh/100 km. Oba tieto motory vyrába Changan New Energy. Jeho základný model dostane batériu LFP od CATL, pričom model s viacerými koňmi pod kapotou si osvojí ternárnu batériu (NMC) od Changan New Energy.

Verzia sériového hybridu EREV Changan Shenlan SL03 dostala 1,5-litrový (JL473QJ) atmosferický benzínový motor s výkonom 70 kW (95 k). Podľa oznámenia MIIT je spotreba paliva SL03 0,75 l/100 km ( presnejšie na prvých 100 km). Keď už hovoríme o elektromotore, ten je stále na zadnej náprave a má výkon 160 kW (218 k). SL03 EREV dostal na palubu batériu LFP. Vyrába ho spoločnosť CALB, ktorá je konkurentom CATL. Predtým Shenlan zdieľal, že SL03 EREV bude schopný prejsť až 1 200 km.

Changan Shenlan SL03 bude mať aj vodíkovú verziu FCEV. Bohužiaľ sa to nedostalo do oznámení čínskeho ministerstva hospodárstva MIIT. Dojazd FCEV dosahuje 700 km, rovnako ako plne elektrický model. Primárnou výhodou vodíkovej verzie je ale rýchle tankovanie. Podľa údajov spoločnosti naplnenie vodíkovej nádrže Shenlan SL03 FCEV trvá len 3 minúty. Mimochodom, spotreba vodíka má byť iba 0,65 kg/100 km. A táto verzia dostala elektromotor s výkonom 190 kW.

Plne elektrický SL03 EV od hybridného modelu SL03 EREV sa dá rozoznať iba podľa výfukového potrubia.

V interiéri vozidla nie sú takmer žiadne analógové tlačidlá a gombíky. Ovládanie prevodovky má na starosti pravá páčka na volante a držiaky nápojov na stredovom tuneli sú ukryté posuvnou lakťovou opierkou. Veľká obrazovka multimediálneho systému (14,6 palca) sa môže otočiť o 15 stupňov smerom k vodičovi, alebo spolujazdcovi. Natočenie obrazovky vykonáva  servopohon, ktorý dostane príkaz zo snímača: kto z predných pasažierov  siahne po obrazovke rukou, na toho sa obrazovka mierne natočí.

V základnom balíku je tiež head-up displej a medzi voliteľnými možnosťami je adaptívny tempomat a systém pre autonómne parkovanie. Spoločnosť Changan navyše ubezpečuje, že v budúcnosti ponúkne autopilota tretej úrovne: na jeho aktiváciu stačí aktualizovať softvér, čo sa udeje „vzduchom“ .

Elektrický Shenlan SL03 vstúpi na čínsky trh v treťom štvrťroku 2022. Odhadovaná uvádzacia cena je 23 000 dolárov ( alebo približne 21 409 Eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Ak výrobca dodrží predpokladanú cenu, potom má skutočne TESLA nový problém – aj keď zatiaľ iba na čínskom trhu. Hoci, kto vie – usilovná snaha “múdrych hláv” v EU a aj našom parlamente nevyhnutne približujú realitu čínskych áut na našich cestách k plne reálnej možnosti už v blízkej dobe! Nech žijú sankcie – pre radosť čínskych výrobcov a spotrebiteľov zbytku sveta!

Pod značkou Shenlan sa objavia ďalšie dva modely, pričom crossover sa očakáva už v roku 2023.

Zdroj
elektro-vozidla