BMW i8

BMW i8: „Najúspešnejšie hybridné športové vozidlo na svete“ končí

Šesť rokov od príchodu na trh sa končí životný cyklus modelu BMW i8. Po ukončení výroby športových plug-in hybridov BMW i8 Coupé a BMW i8 Roadster majú obe vozidlá zabezpečené miesto medzi významnými míľnikmi spoločnosti.

Model BMW i8 odštartoval svoj príbeh ako symbióza futuristického dizajnu a moderných technológií. Prvé plug-in hybridné vozidlo spoločnosti BMW Group vydláždilo cestu radosti z jazdy, ktorá bola rovnako dynamická ako trvalo udržateľná a zároveň sa stalo zosobnením fascinácie z jazdy s elektrifikovaným pohonom.

Taktiež položilo základ aktuálnej širokej palete plug-in hybridných vozidiel spoločnosti BMW Group. BMW i8 sa zároveň stalo najúspešnejším športovým vozidlom s elektrifikovaným pohonom na svete. S viac ako 20 000 predanými kusmi od roku 2014 dosiahlo lepšie predajné výsledky než všetci ostatní konkurenti v segmente.

Už štúdia BMW Vision EfficientDynamics predstavovala príťažlivý pohľad na budúcnosť individuálnej mobility. Vozidlo predstavené v roku 2009 na medzinárodnom autosalóne IAA vo Frankfurte sľubovalo spojenie radosti z jazdy typickej pre značku BMW a inšpirujúci dizajn s prevratnou trvalo udržateľnou konštrukciou. Koncept 2+2-sedadlového športového vozidla s vyklápacími dverami, moderná interpretácia dizajnového jazyka značky BMW, plug-in hybridný pohon, ktorý roztáčal všetky štyri kolesá a zameranie na estetiku a úspornú jazdu, zaznamenalo nebývalú odozvu.

Začiatok elektrifikačnej stratégie BMW

Sériová verzia vozidla BMW i8 sa spolu s modelom BMW i3 prvý raz predstavili vo svetovej premiére na autosalóne IAA vo Frankfurte v roku 2013. Dvojitý debut znamenal začiatok budovania komplexnej elektrifikačnej stratégie.

Okrem čisto elektrických modelov BMW i3, BMW i3s a MINI Cooper SE sa v ponuke nachádza aj viacero plug-in hybridných modelov vo všetkých podstatných segmentoch od kompaktnej a strednej triedy, cez modely BMW X až po športové vozidlá a luxusné sedany. Spoločnosť BMW Group plánuje do roku 2023 rozšíriť ponuku na 25 elektrifikovaných modelov, pričom viac ako polovica z nich bude jazdiť čisto na elektrický pohon.

BMW i8 sa krátko po svojom štarte zhostilo role bezpečnostného vozidla Safety Car v pretekoch majstrovstiev sveta FIA Formula E, ktorú zastáva od roku 2014. BMW i8 je prvé športové vozidlo na svete, ktoré už od počiatočných návrhov vznikalo s trvalo udržateľným zámerom.

Ovládanie plug-in hybridného systému bolo navrhnuté pre dynamický nárast výkonu a pre čo najúčinnejšiu súhru oboch motorov. Spaľovací motor s technológiou BMW TwinPower Turbo prenáša výkon na zadné kolesá. Elektrický motor poháňa predné kolesá. Výsledkom je špeciálny hybridný pohon všetkých kolies s mimoriadne pozitívnym vplyvom na trakciu, ovládateľnosť a na stabilitu jazdy.

Spolu so spontánnym nárastom výkonu elektrického motora s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm dostupným hneď od voľnobehu znamená, že športový charakter modelu BMW i8 sa spája aj s čisto elektrickým pohonom a teda aj s jazdou bez lokálnych emisií. Čisto na elektrickú energiu dokáže vozidlo jazdiť až do rýchlosti 120 km/h.

Priestor pre posádku (životný modul) vyrobený z plastov zosilnených uhlíkovými vláknami (CFRP) a pohonný modul vyrobený z hliníka, ktorý spolu s motorom, výkonovou elektronikou a podvozkom spájal aj konštrukčné a pevnostné úlohy v prípade nárazu, prispel k pohotovostnej hmotnosti menej ako 1 500 kg a zároveň aj k rovnomernému rozloženiu zaťaženia na nápravy v pomere 50 : 50. A keďže vysokonapäťová batéria má svoje miesto dole v strede vozidla, znamená to aj veľmi nízke umiestnenie ťažiska.

Koniec výroby už čoskoro

Medzi športovými automobilmi s elektrifikovaným pohonom si BMW i8 roky udržiavalo trhový podiel na úrovni 50 percent. A toto vozidlo si dokáže udržiavať svoju vedúcu pozíciu až do polovice apríla 2020. Potom predajne úspešný automobil s plug-in hybridným pohonom konečne naplno dosiahne označenie, ktoré mu čitatelia časopisu Auto Bild Klassik prisúdili už pár mesiacov po začiatku predaja. Už v roku 2014 ho totiž označili za budúcu klasiku.

Zdroj: tlačová správa (BMW)