Audi e-Tron S úsvit e-quattro
Štyridsať rokov od debutu pohonu všetkých kolies Quattro ho Audi znovu objavilo pre novú éru vysokovýkonnej elektrifikácie. Tento e-Tron S je prvým plodom s novým dvojitým systémom elektromotora na zadnej náprave a jedným motorom vpredu.
Áno, e-Tron debutoval minulý rok ako prvé all-electric vozidlo Audi a má pohon všetkých kolies, ale má len jeden motor na nápravu. Audi tvrdí, že výkonnejší e-Tron S je zatiaľ prvým masovým trhovým vozidlom, ktoré má na zadnej náprave dva elektromotory. Okrem toho je e-Tron S vybavený batériou s kapacitou 95 kWh – rovnakou kapacitou ako e-Tron 55, ale tieto ďalšie motory znamenajú celkovo 496bhp a 717lb ft na overboost a šprint 0-62mph hotový len za 4,5 sekundy.
Nielen to, ale aj viac zaujatý zážitok z jazdy, ktorý zahŕňa drifty showboating, extra dynamickú presnosť a schopnosť okamžite odniesť krútiaci moment z jedného zadného kolesa, ak sa napríklad jedno koleso ocitne na blate a druhé je na suchej ceste.
Ako to funguje?
Začína to rovnakými asynchrónnymi elektromotormi, ktoré nájdete na e-Tron 55, čo je ďalší krok nadol v rade, a rovnako ako všetky e-Trons majú väčší výkon na zadnej náprave ako na prednej. Ale tu je zvrat: S vezme zadný elektromotor 55 a položí ho na prednú časť (až do 201bhp), potom vezme dva z 55-tych predných elektromotorov a položí ich na zadnú nápravu (až 354bhp pre zadné pneumatiky). Je tu priestor na to, aby sa tam tieto motory zmestili , pretože to všetko bolo v pláne od začiatku, už pred piatimi rokmi.
Pri bežnej jazde sa predný elektromotor vypne a zasunie sa len vtedy, keď vodič požaduje väčšiu akceleráciu, alebo keď sa skĺzne hnacie ústrojenstvo.
Takže je to veľmi rýchle v priamej línii?
Nepovedali by sme to , ale je rýchly. Napínavé štarty sú len škrtiacou klapkou a všetka tá sila je bezchybne riešená kvôli tomu usporiadaniu hnacej sústavy.
Nazýva sa to vektorovanie elektrického krútiaceho momentu a funguje to ako mechanický diferenciál s obmedzeným šmykom, až na to, že to nie je nič iné ako softvér spájajúci tieto dva motory. Reaguje tiež v milisekundách (až o 25 % rýchlejšie ako bežný systém, hovorí Audi) a dokáže rýchlo a bez problémov aplikovať o 162 libier viac krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso v rohu ako na vnútorné koleso. A keďže je elektrický, je tu aj väčší krútiaci moment, ktorý sa aplikuje.
Na prednej náprave medzitým selektívne riadenie krútiaceho momentu kolesa používa kotúče a podložky na jemné brzdenie vnútorného predného kolesa. To všetko pomáha otáčať auto do rohu, rovnako ako porovnateľné systémy s motormi s vnútorným spaľovaním, hriadeľmi, diferenciálmi a hnacími hriadeľmi.
Všetky motory a softvér sú navrhnuté v rámci vlastného Audi, pričom každý elektromotor je napájaný trojfázovým napájacím prúdom vlastnou výkonnou elektronikou. Koordinácia všetkého je elektronická platforma podvozku, ktorá zabezpečuje, že každá časť trojmotorovej skladačky robí správnu vec podľa úrovní priľnavosti a vstupov vodiča pre harmonický pohon.
Aký je e-Tron S za volantom?
Určite má širokú zručnosť, od malého množstva nedostatočne inšpirujúceho sebavedomia až po ohromný oversteer, ak vyberiete dynamický režim a uvoľnite systém riadenia stability.
Počas našej doby v testovacom zariadení Audi Neuberg obrovský elektrický výkon prirodzene znamená okamžito vyvolávajúce zrýchlenie sprevádzané ničím iným ako desivým tichom.
Prepnite na Dynamic a uvoľnite kontrolu stability a e-Tron S robí to, čo žiadny iný Quattro nerobí – je rád, že sa unáša v bujných uhloch, ale to je úplne iný pocit..
Neskrýva sa fakt, že ide o 2,6-tonové SUV, ale vedenie jeho veľkoobjemového suv je niečo, čo treba pochváliť. Diaľničné jazdy sú bezchybne tiché – niečo vzácne v EV, ktoré nemusí mať žiadny hluk motora, ale zvyčajne to znamená, že sa zosilnia iné zvuky ako je hluk pneumatík alebo vetra – so vzduchovým odpružením, ktoré potlačí nerovnosti na ceste, napriek tomu, že naše testovacie auto beží na veľkých 22-palcových kolesách.
Úhľadné triky prenášané z bežného e-Tron zahŕňajú adaptívnu rekuperáciu bŕzd (kde si je vozidlo vedomé nadchádzajúcich križovatiek prostredníctvom navigačných údajov).
Keď už hovoríme o rozsahu…
Áno, Audi si podľa údajov WLTP nárokuje na poplatok až 223 míľ. Vzhľadom na to, že ide o model Audi Sport, náš test vo Veľkej Británii zahŕňal jazdu po diaľnici a v meste spolu s množstvom príležitostí využiť všetok dostupný výkon – naše predpovede dosahu podľa automobilu sa viac priblížili k značke 190 míľ.
Štyridsať rokov od Quattro debutu, e-Tron S demonštruje výhodu mať elektromotor na prednej náprave a dva na zadnej strane. Nie je to len jednoducho obrovský výkon a vynikajúca trakcia, je to veľmi dobrá úroveň kontroly. Očividne to nie je také zábavné ako za starých čias, škrtiaca klapka, ktorá Vás troška obmedzí,, ale e-Tron S dokazuje, že je to viac než len silnejší e-Tron.
Stále to môže byť rafinovaný EV krížnik pre rodinu. A hoci dojazd nie je bezchybný, možnosť za volantom elektrického auta by sa nemala ignorovať.
Špecifikácie
Motor: | Batéria s kapacitou 95 kWh, tri asynchrónne motory, 429bhp (496bhp s posilňovačom), 596lb ft (717lb ft s posilňovačom) |
Prenos: | Jednorýchlastný automatický pohon všetkých kolies |
Výkon: | 5,1sec 0-62mph (4.5sec s posilňovačom), 130mph, 223-míľový dojazd, 0g/km |
Hmotnosť/materiál: | 2620kg/oceľ, hliník |
Rozmery (dĺžka/šírka/výška v mm): | 4902/1976/1615mm |
Zdroj
carmagazine