BMW plug-in hybrid

BMW chystá novú generáciu plug-in hybridov s e-dojazdom až 100 km

Automobilka BMW uvádza, že pracuje na novej generácii plug-in hybridných modelov, pričom tie ponúknu elektrický dojazd až 100 km. Mohli by tak väčšinu času jazdiť ako čistokrvné elektromobily, ak by ich majitelia pravidelne nabíjali.

Nerastie len dojazd plne elektrických automobilov, ale aj plug-in hybridov, ktoré sa vo všeobecnosti považujú za akési prechodné riešenie na ceste od spaľovákov k čistokrvným elektromobilom. K zvýšeniu ich dojazdu pritom pomohli napríklad aj podmienky pre získanie dotácie na tento druh vozidiel. V mnohých krajinách totiž museli mať emisie CO2 nižšie ako 50 g/km.

Viaceré štúdie ukazujú, že priemerný vodič toho za deň moc nenajazdí. Portál BMW Blog spomína napríklad štúdiu, ktorá dospela k záveru, že väčšina „denných dochádzok do mesta“ sa uskutočňuje na vzdialenosť kratšiu ako 32 km. Mazda zas na základe vlastnej štúdie uvádza, že európsky zákazník najazdí za deň v priemere 48 km.

To znamená, že väčšina súčasných plug-in hybridných modelov môže teoreticky bežne fungovať ako elektromobil, keďže dokážu ponúknuť takýto elektrický dojazd, ktorý je najmä v metských podmienkach aj reálne dosiahnuteľný.

Pre tých s vyššími nárokmi

Spotreba elektriny z batérie však výrazne vzrastie, keď vodič napríklad „vybehne“ na diaľnicu. Sú pritom aj takí motoristi, ktorí v rámci dochádzania do práce využívajú diaľničné úseky. Tým, resp. vo všeobecnosti vodičom, ktorí toho najazdia v bežné dni viac a zároveň odmietajú čistokrvné elektromobily, by mohla ulahodiť automobilka BMW.

Pieter Nota, člen predstavenstva BMW, totiž uviedol, že pracujú na novej generácii plug-in hybridov, ktoré ponúknu elektrický dojazd až 100 km, informuje BMW Blog. A to už je dojazd, ktorý by mal v rámci bežného dňa vystačiť drvivej väčšine vodičov. A mnohým aj na niekoľko dní.

Automatické prepnutie do „e-režimu“

BMW pritom pracuje aj na systéme, ktorý vďaka prepojeniu s navigáciou dokáže automaticky vypnúť spaľovací motor, keď plug-in hybridné vozidlo prechádzať mestom s vysokou mierou znečistenia vzduchu. A niečo podobné testuje aj Fiat.

Nielen v tomto prípade však bude dôležité, aby si vodiči svoje plug-in hybridy pravidelne nabíjali. To pritom nie je taká samozrejmosť, ako by sa mohlo zdať. Analýza totiž odhalila, že plug-in hybridy, ktoré jazdili v rámci britských firemných flotíl mali veľké priemerné emisie CO2, pretože boli nabíjané len sporadicky, pričom väčšinou jazdili na spaľovací motor. Britská vláda následne nepredĺžila dotačnú schému pre tento druh vozidiel.