Smart #1

Nový elektrický Smart #1 je päťmiestny crossover od Geely a Daimleru

Pre značku Smart začala nová éra. Pred tromi rokmi sa dostal pod krídla spoločného podniku koncernu Daimler a čínskeho holdingu Geely. Vznikla nová spoločnosť Smart Automobile Co. a spustil sa vývoj úplne nového modelového radu, pričom vedúcu úlohu zohráva čínska strana. Zábavné mikroautá sú minulosťou, rovnako ako predtým spaľovacie motory: teraz sa budú „dospelé“ elektromobily vyrábať pod značkou Smart. Ako prvý model obnovenej značky bol predstavený elektrický  crossover Smart #1. Kombinácia symbolu # so sériovým číslom bude platiť pre všetky budúce modely.

Navyše, staré Smarty sa „nepočítajú“: na pamiatku novej éry značky Smart, bolo počítadlo vynulované. Mimochodom, v portfóliu holdingu Geely sú už autá Lynk & Co 01 a elektromobily Zeekr 001.

Z hľadiska veľkosti je Smart #1 porovnateľný so súčasným crossoverom Mini Countryman druhej generácie: dĺžka – 4270 mm, šírka – 1822 mm, výška – 1636 mm. Rázvor – 2750 mm je o niečo väčší oproti 2670 mm pre Mini Countryman. Vzhľad nových Smartov má na svedomí nemecká strana: Kai Sieber zostáva hlavným dizajnérom značky a na toto smerovanie dohliada Gordon Wagener, šéfdizajnér koncernu Mercedes-Benz. Z toho vyplýva určitá podobnosť s modernými elektrickými Mercedesmi a hrdé štítky s trojlúčovou hviezdou na centrálnych stĺpikoch.

Vo všeobecnosti sériový elektromobil opakuje minuloročný koncept: tvar a proporcie karosérie sú rovnaké, hoci znížená svetlá výška autu neprospela. Ale Smart# 1 sa môže pochváliť dobrou aerodynamikou (koeficient Cd je 0,29) a bezrámovými dverami, ktoré sa už stali raritou! Maximálny priemer kolies je 19 palcov, medzi opciami sú matricové svetlomety a zasúvateľné kľučky dverí, ktoré dokážu preraziť ľadovú kôru pri námraze na karosérii auta.

Crossover je postavený na modulárnej platforme Geely SEA (Sustainable Experience Architecture), na ktorej je postavený aj prémiový elektromobil Zeekr 001. Pripravuje sa niekoľko variantov pohonu, ale zatiaľ bola predstavená len jedna – s pohonom zadných kolies (RWD). Motor elektrického pohonu produkuje až 200 kW (272 koní) a krútiaci moment 343 Nm. Smart ešte nikdy nebol taký výkonný!

Ale nebol ani taký ťažký: pohotovostná hmotnosť elektrickej novinky je 1820 kg. Pod podlahou je inštalovaná lítium-iónová trakčná batéria s kapacitou 66 kWh, ktorá pracuje s napätím 400V a  mala by stačiť na nájazd 420 – 440 km v cykle WLTP. Zabudovaná palubná AC nabíjačka Smartu je dimenzovaná na 22 kW nabíjací prúd a rýchlonabíjací DC terminál môže nabíjať elektromobil až 150 kW jednosmerným prúdom. Maximálna rýchlosť elektrického crossoveru je 180 km/h.

Smart# 1 má plnohodnotný päťmiestny interiér. Zadný rad sedadiel je delený v pomere 60:40 a jeho časti majú pozdĺžne nastavenie posunu v rozsahu 13 cm. Vďaka tomu sa objem kufra pohybuje od 273 do 411 litrov. Pre nabíjacie káble je pod prednou kapotou vytvorená 15-litrová priehradka.

Pred vodičom je skromný 9,2-palcový displej prístrojového panelu a 10-palcový head-up displej. V strede prístrojovej dosky je 12,8-palcový monitor multimediálneho systému, ktorý ovláda všetky sekundárne funkcie auta vrátane dvojzónovej klimatizácie. Mediálny systém je možné aktualizovať „vzduchom“ a žije v ňom „avatar“ – hlasový asistent so samoučiacim sa programom.

Ovládanie prevodovky ( voliča jazdných režimov) v štýle Mercedesu je priradené k pravej páke stĺpika riadenia. Crossover má sedem airbagov, presklenú strechu (bez strešného okna), audiosystém Beats (13 reproduktorov) a pokročilé interiérové osvetlenie v 64 farbách. Na výber je niekoľko kombinácií povrchových materiálov. Vodičovi je k dispozícii smart Pilot, teda adaptívny tempomat s funkciou obnovenia pohybu po zastavení vozidla.

Smart# 1 sa bude vyrábať v Číne v závodoch Geely . Ako hlavné trhy pre model sú menované Európa a Čína. V európskych krajinách budú objednávky otvorené v septembri 2022 a predaj začne na konci roka. Dovtedy by sa mali vypredať všetky zásoby starých Smartov, pretože výroba benzínového hatchbacku Smart forfour už bola ukončená a francúzsky závod bol predaný spoločnosti Ineos, pričom zmluvná montáž trojdverového Smartu fortwo tam bude ukončená toto leto.

Zdroj:
elektro-vozidla.sk