Nio ES8

Recenzia elektrického SUV Nio ES8 (2022): zakázané ovocie

Elektrické SUV Nio ES8 ako zakázané ovocie

Počuli ste o Niovi, však? Značka z Číny, ktorá prekonala rekord Nürburgringu pre najrýchlejší elektromobil so svojím divokým EP9 ? Alebo nie? No, možno o nich začnete počuť oveľa viac. Teraz sa značka etablovala na svojom domácom trhu a zameriava sa na európsku expanziu. Toto je prvý automobil Nio, ktorý sa dostal na európsku pôdu, šesť alebo sedemmiestny ES8. Technicky sa v Číne predáva od roku 2018, ale spoločnosť CAR sa vydala do Nórska. Prvého európskeho trhu spoločnosti Nio , aby si zajazdila v EV, vďaka čomu má Nio oporu v úplne novom regióne.

Áno, vyzerá ako SUV…

A je navrhnutý tak, aby bol jeden. Nio vie, že Európa je rovnako posadnutá SUV ako Čína, takže začať s niečím tejto veľkosti bol šikovný krok. A táto veľkosť je porovnateľná so skutočne veľkými autami ako X5, GLE, Q7 na svete. Napriek tomu je na batérie, pričom jediným priamym súperom je skutočne už skôr zabudnutý Model X od Tesly .

Zdá sa, že ostrá a hranatá „tvár“ ES8 trochu neladí s oveľa oblejšími a mäkšími zadnými krivkami aspoň v našich očiach.

Vo vnútri, ak musíme urobiť porovnanie, sú tu prvky Tesla, Polestar a Hyundai/Kia, ktoré sú tu dobre prepojené. Vďaka mäkkej koži, ťažkým spínacím prístrojom a všetkým najnovším vychytávkam pôsobí tiež patrične prémiovo. Naše testovacie auto malo sedadlo obchodnej triedy pre spolujazdca. Pocit takmer o krok ďalej ako sklápacie sedadlá v Hyundai Ioniq 5 a Nio Pilot, polo autonómny systém riadenia značky.

Obrazovky prístrojov a informačno-zábavných systémov sú správne ostré. S grafikou podobnou Tesle na paneli vodiča, ktorá vám dáva vedieť, čo auto vidí okolo seba a ostrým centrálnym displejom. Existuje niekoľko fyzických tlačidiel pre kľúčové ponuky, ale väčšina funkcií vyžaduje klepnutie alebo potiahnutie prstom. Niektoré funkcie sú (možno až príliš) dobre skryté v pod ponukách, na čo si treba zvyknúť podobne ako na Teslovu ohromnú ponuku systému.

Aj tak má Nio párty kúsok Nomi. Dobre, možno to nie je až taký večierok, keď to zredukujete. Nomi je v podstate program hlasového asistenta, v dnešnej dobe nič nové, ale Nio ho oživil robotickou „hlavou“ na palubnej doske. Jeho rozpoznanie nebolo bezchybné. Angličtinu sa naučil len nedávno a potrebuje veľa dolaďovania, ale podarilo sa nám zapnúť vyhrievané masážne sedadlá a zapnúť klimatizáciu len so slovami „ahoj Nomi“. Jeho znalosti a činy sa časom rozšíria, hovorí Nio, vrátane otázky o počasí alebo rozprávania vtipov. Vzhľadom na to, že je animovaný, jeho roztomilá „hlavička“ sa otáča, aby vás počúvala, a dokonca má kuriózne animácie. Napríklad mávanie na rozlúčku, keď otvoríte dvere.

Stredný rad (sedeli sme vzadu v šesť aj sedemmiestnej verzii) pôsobí obrovským dojmom z hľadiska priestoru pre nohy a hlavu, aj keď vysoký vodič vpredu má dostatok miesta. V zadnom rade sa medzitým zmestí aj dospelá osoba.

Ako sa s ním teda jazdí ?

Kým sa do toho dostaneme príliš ďaleko, naša jazda má niekoľko výhrad, V aute sme neboli tak dlho (nie viac ako hodinu) a väčšinou to boli hladké diaľnice alebo úzke ulice. Za zmienku tiež stojí, že všetky ES8 majú vzduchové odpruženie, dva e-motory pre pohon všetkých kolies s výkonom 536 koní, ako aj štvôr piestové brzdy Brembo. Ak si vyberiete možnosť 100kWh batérie, Nio hovorí, že je schopná prejsť 499 km na jedno nabitie (s mrazivými teplotami sme videli maximálne 450 km) a ES8 nedávno prešla prísnymi nárazovými testami EuroNCAP na výbornú.

Bez ohľadu na to, zoznámiť sa s ES8 nie je ako sedieť vo vozidle z inej planéty. Pozícia vodiča je pôsobivá, sedadlo vodiča je dostatočne nastaviteľné a okrem svojrázneho voliča pohonu vyčnievajúceho zo stredovej konzoly a hranatého volantu nie je na čo zdvihnúť obočie. Zrýchlenie je bohaté a ten uspokojivý príval čistého krútiaceho momentu vás s ľahkosťou ženie vpred. ES8 má obvyklú sadu jazdných režimov : Eco, Comfort a Sport. Pričom iba Sport vám ponúka najrýchlejšiu akceleráciu pod päť sekúnd.

Riadenie je hypersenzitívne, čo funguje pre aj proti ES8. V uliciach je pozoruhodne ostražitý na vaše vstupy, čo vám umožní naskočiť do medzier a vykročiť do úzkych zákrut, ale na diaľnici sa neuvoľní ani nezvýši, takže ES8 je nervózny rovnako ako vy pri rýchlosti.

Tomu môže čeliť Nio Pilot (ktorý funguje podobne ako akákoľvek poloautonómna asistencia vodiča, vrátane Autopilota od Tesly), ktorý je mimoriadne plynulý a drží sa vo svojom jazdnom pruhu bez ping-pongovania medzi značkami jazdných pruhov. Na vyskúšanie by sme však potrebovali viac času. Náš čas bol na čistej diaľnici za slnečného dňa, čo nie sú práve najnáročnejšie podmienky.

Pôsobivý je systém vzduchového odpruženia, ktorý dáva ES8 riadne hladkú jazdu. Kolesá preniesli otrasy cez dilatačné medzery mostov, ale pozoruhodne dobre si poradili s výmoľmi, a to aj napriek jazde na veľkých kolesách. Je to tiež len pozoruhodne rafinované a riadne luxusné miesto na cesty. Hluk vetra a hluk pneumatík je mimoriadne dobre potláčaný ,čo je zvyčajne problém pri navrhovaní a výrobe elektromobilu.

Prečo kúpiť práve tento ?

Pretože značka má USP: Nio Power Battery Swap Station. Okrem možnosti konvenčného nabíjania auta, ak sa ponáhľate alebo chcete mať trochu viac pokoja na, spoločnosť Nio vyvinula plne automatizovanú platformu, ktorá v podstate odpojí vašu takmer vybitú batériu a nahradí ju novou. Značka hovorí, že v skutočnosti neprenasleduje kupcov EV, ale tých, ktorí majú autá so spaľovacím motorom, ktorí chcú prejsť na EV. Pričom táto technológia je hlavným detailom, ktorý Nio odlišuje.

Nio nazýva celý program „Batéria ako služba“ alebo BaaS, pričom poukazuje na to, že v Číne už funguje 867 výmenných staníc, pričom prvá v Nórsku je jej 868. Nio hovorí, že v krajine je plánovaných 19 ďalších.

stanica na výmenu batérií nio

Batériu si „objednáte“ cez infotainment auta a zaradíte sa do virtuálneho radu podľa toho, ako ďaleko ste od stanice. Keď tam prídete, zaparkujete vo vyznačenom zálive a auto doň autonómne zacúva. Platforma odpojí batériu, ktorá je už v aute a pripojí novú za menej ako šesť minút. Ak chcete získať prístup k tejto technológii, zaplatíte za svoje auto menej priamo a namiesto toho zaplatíte mesačné predplatné za batériu, čím získate prístup k dvom bezplatným výmenám batérie a 200 kW bezplatnej šťavy prostredníctvom bežnej nabíjačky za mesiac.

Kedy si ho teda môžem kúpiť?

Tu je problém, ako ste možno uhádli, ES8 je zatiaľ k dispozícii iba v Nórsku. Nio má veľmi chladný, pokojný a zhromaždený prístup k vstupu do Európy, keďže sme taká nesúrodá a chúlostivá skupina, aby sme sa potešili (naše slová, nie ich). V Nórsku ceny ES8 začínajú na približne 63 409 € za auto v ktorom máte batériu priamo. Alebo približne 53 838 €, ak by ste si ju prenajali, pričom za prístup k batérii s kapacitou 75 kWh alebo 100 kWh zaplatíte približne 146 alebo 212 € mesačne.

Dáva zmysel, že Nio začína v Nórsku, má najvyšší počet elektromobilov zo všetkých európskych krajín a Nio už potvrdilo, že v roku 2022 vstúpi do Švédska, Nemecka, Dánska a Holandska. So zameraním na Nemecko uvádza Nio, že svoj prvý model nebude tento ES8, ale nový sedan ET7. Auto s obrovským dojazdom a rovnako schopné využívať technológiu výmeny batérií Nio. Aby zasiahlo Audi, Mercedes a BMW tam, kde to bolí v segmente prémiových limuzín.

Nio ES8: verdikt

Dokonca aj po krátkej jazde na nás ES8 celkom zapôsobil. Je to rafinované, pohodlné a vyspelé miesto na pobyt vo vnútri, a hoci to nemusí byť najostrejšie ovládanie na planéte, ponúka dostatok výkonu a konkurencieschopný dojazd. Skutočnosť, že spoločnosť Nio ponúka túto novú alternatívu konvenčného nabíjania, je pre značku niečo ako USP. 

Špecifikácie

Cena pri novom:63 612 €
motor:100 kWh batéria, dva e-motory, 536 koní, 535 lb ft
Prenos:Jednostupňový automat, pohon všetkých kolies
Výkon:4,9 s 0-100 kmh, 200 kmh, dojazd 499 km (WLTP, s batériou 100 kWh), 0 g/km
Hmotnosť / materiál:2400 kg (odhad)/hliník
Rozmery (dĺžka/šírka/výška v mm):5022/1962/1756

Zdroj
carmagazine