Spoločnosť Toyota predstavila 16 elektrických prototypov
Predstavitelia spoločnosti Toyota dlhodobo kritizovali snahy mnohých výrobcov áut sústrediť sa na výrobu elektromobilov. Podľa ich argumentácie, ktorú si vo veľkej časti osvojili aj mnohí motoristickí komentátori, napríklad ukončenie výroby spaľovacích áut povedie k rastu nezamestnanosti a masová výroba batérií vyvolá rast emisií do atmosféry.
Ako ukazuje skúsenosť popredných výrobcov elektromobilov, masová nezamestnanosť sa nekoná, iba sa zmenila štruktúra zamestnancov a mnohí výrobcovia elektrických áut deklarujú plnú výrobu energie pre svoje závody z obnoviteľných zdrojov, či dokonca takmer nulové emisie celého výrobného procesu. Ďalšie váhanie v tomto smere by pravdepodobne viedlo k strate pozícii na trhu a preto aj v tejto značke známej svojimi spoľahlivými modelmi áut so spaľovacími motormi sa rozhodli na poslednú chvíľu nastúpiť do rozbehnutého rýchliku elektromobility.
Spoločnosť TOYOTA na masívnej prezentácii 13.12.2021 predstavila 16 perspektívnych projektov elektromobilov. Technické charakteristiky týchto áut síce neuviedla, ale Toyota jasne označila segmenty trhu pre ktoré bude vyvíjať aj elektrické modely. Ak všetky uvedené projekty budú dovedené do sériovej fázy, potom spoločnosť bude mať veľa rôznych elektrických crossoverov, sedanov, pickupov, SUV, ako aj elektrických športových áut – ako napr. prototyp Lexus LFA.
Teraz má TOYOTA len jeden sériový elektromobil – crossover bZ4X. V budúcnosti sa však k nemu pripojí väčší model s tromi radmi sedadiel na tej istej platforme. Jedným z nich môže byť pokračovateľ štylistiky reprezentovanej aktuálnym modelom C-HR, druhým môže byť najdostupnejší elektromobil značky . Hlava spoločnosti p. Akio Toyoda opísal tento prototyp ako model „navrhnutý s prihliadnutím na všetky potreby kupujúcich v Japonsku a Európe“.
Toyota má v úmysle uviesť elektromobily aj v iných triedach, ako napr. sedan bZ SDN, ktorý by mal byť optimálnou voľbou pre začínajúcich vodičov. Elektrická alternatíva by sa mala objaviť aj pre pickup TOYOTA TUNDRA. Okrem toho, spoločnosť plánuje aj oživenie kultového SUV FJ Cruiser v elektrickej verzii. Znázornený prototyp je v modrej farbe typickej pre tento model s podobným vzhľadom a názvom Compact Cruiser EV.
Toyota sa chystá vyrábať aj športové autá v elektrickom prevedení. V blízkej budúcnosti sa môže objaviť malé kupé s pevnou odnímateľnou strechou. Pod značkou Lexus sa objaví zrejme vlajkový model značky. Prototyp Lexus LFA vyzerá ako kupé s klasickou siluetou, rozšírenou kapotou a futuristickými nárazníkmi. Sériová verzia elektromobilu bude schopná zrýchliť z nuly na 100 km / h za 2 sekundy. Dokonca sa bude chváliť dojazdom 700 kilometrov na jednom nabití batérie. Superšport je navrhnutý s prihliadnutím na možnosť použitia batérií s pevným elektrolytom.
Nakoniec, Toyota naplánovala aj ultra-kompaktný model pre megapolisy (s najväčšou pravdepodobnosťou bude dostupný len v Japonsku a Číne), ako aj malú mestskú elektrickú dodávku.
Podľa slov pána Akio Toyody, spoločnosť plánuje do roku 2030 doviesť predaje do úrovne až 3,5 milióna elektrických vozidiel ročne! Do tej doby by celkový počet elektrických modelov v ponuke spoločností Toyota a Lexus mal dosiahnuť číslo 30. Na druhej strane Lexus má v úmysle úplne ukončiť predaj modelov áut so spaľovacím motorom do konca desaťročia na trhoch v Európe, Severnej Ameriky a v Číne.
Našťastie spoločnosť Toyota nepodľahla móde ” elektrického fanatizmu” a ubezpečila, že vo svojom modelovom rade áut zachová vyváženú ponuku všetkých druhov pohonov. Zmiznutie z trhu kvalitných a spoľahlivých modelov spaľovacích áut od Toyoty, by určite rozvoju elektromobility neprospelo. Konkurencia koncepcii pohonov bola a vždy bude hybnou silou pokroku. Aj zákazníci budú lepšie prijímať možnosť výberu pohonu auta, ako prispôsobovať sa nejakým nanúteným koncepciám.
Zdroj fotografii: Toyota, elektro-vozidla