Mercedes-Benz EQS

Elektrická vlajková loď Mercedes-Benz EQS: všetky podrobnosti

Program upútaviek je ukončený a elektrická trieda S je konečne úplne odtajnená. Mercedes-Benz EQS (kód karosérie – V297) je prvým produkčným modelom na novej modulárnej platforme MEA (Modular Electric Architecture), ktorá bola vytvorená špeciálne pre elektrické vlaky. To nemá toľko spoločného s existujúcimi „podvozkami“, kryt trakčnej batérie je zahrnutý v silovej štruktúre karosérie, sú k nej pripevnené predné a zadné pomocné rámy. Následne bude táto platforma tvoriť základ mnohých Mercedesov rôznych tried s batériovým pohonom, spoločnosť sa však rozhodla začať od vlajkovej lode.

Aby dizajnéri a inžinieri zabránili vnímaniu EQS ako triedy S napájanej z batérií, použili iný vzhľad. Elektrický Mercedes EQS nie je sedan, ale päťdverový liftback s veľkým vekom batožinového priestoru. Objem priehradky je od 610 do 1770 litrov. Rázvor náprav je čo najviac natiahnutý, previsy karosérie sú udržiavané nakrátko a interiér je tlačený dopredu. Existuje iba jedna možnosť dĺžky (5216 mm), ktorá je umiestnená len medzi krátkymi (5179 mm) a dlhými (5289 mm) variantmi triedy S. Na šírku (1926 mm) a výšku (1512 mm) elektromobil takmer opakuje „Esca“.

Liftback Mercedes-Benz EQS sa stal majiteľom najnižšieho koeficientu odporu Cd spomedzi sériových automobilov – iba 0,2 oproti 0,22 pre triedu S. Elektromobil má aerodynamickú siluetu v tvare klinu, hladké dno, zapustené kľučky dverí, aerodynamicky optimalizované kolesá (priemer 19 až 22 palcov) a veľa malých vychytávok. A navyše taký nízky aerodynamický odpor pomáha znižovať hluk vetra v kabíne, pretože to je obzvlášť dôležité pre pôvodne tichý elektromobil.

Mercedes EQS má bezrámové dvere a za príplatok môžu byť vybavené elektrickým pohonom, ktorý sa aktivuje ako z priestoru pre cestujúcich, tak aj diaľkovo z diaľkového ovládača. Voliteľné svetlomety Digital Light môžu „vymaľovať“ výzvy pre vodiča v podobe šípok a symbolov na ceste. Každý svetlomet má tri výkonné diódy a maticu 1,3 milióna mikrozrkadiel, ktoré riadia elektroniku a vytvárajú tak „obraz“: spolu 2,6 milióna pixelov.

Hlavnou ozdobou interiéru je predný panel MBUX Hyperscreen, ktorý je pevnou sklenenou plochou po celej šírke kabíny (141 cm), kombinuje tri displeje a ventilačné deflektory, ale nemá fyzické tlačidlá a spínače. Aj na tejto „hyperscreen“ sa nachádzajú prvky obrysového osvetlenia kabíny. Sklo s plochou 2432 cm 2  má ohyby, ktorých tvar sa počas výrobného procesu nastavuje na teplotu 650 stupňov, aby nedošlo k skresleniu.

Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcová palubná obrazovka, 17,7-palcová dotyková obrazovka v strede a ďalší 12,3-palcový dotykový displej je umiestnený pred spolujazdcom a obsahuje zodpovedajúcu funkčnosť. Ak nie je sedadlo spolujazdca obsadené, na tejto obrazovke sa zobrazí úvodná obrazovka. Stredová obrazovka a obrazovka pre cestujúcich sú vyrobené pomocou technológie organických diód emitujúcich svetlo (OLED) a majú zvýšený kontrast. Pod sklo „hyperscreen“ je nainštalovaných 12 akčných členov, ktoré poskytujú spätnú väzbu (kliknutia alebo vibrácie po stlačení) a jeho intenzita závisí od sily stlačenia obrazovky. Za chod celého systému je zodpovedných osem procesorov a 24 GB RAM.

Rozhranie mediálneho systému umožňuje takzvanú nulovú vrstvu: v hornej časti obrazovky sú vždy zhromaždené všetky hlavné časti ponuky, ktoré umožňujú rýchly prístup. Na dotykovej ploche okolo tlačidla štartovania v automobile je zoskupených niekoľko klávesových skratiek: tento blok sa nachádza v stredovom tuneli. Pred vodičom je tiež premietacie plátno. Vývojári tiež sľubujú „umelú inteligenciu“, teda program samoučenia: multimédiá budú schopné ponúknuť určité funkcie, na ktoré sa vodič alebo spolujazdec pravidelne obracia.

MBUX Hyperscreen však nie je lacná voľba. A základný interiér elektromobilu Mercedes-Benz EQS vyzerá takmer rovnako ako interiér triedy S: pred vodičom je nainštalovaná samostatná prístrojová doska (12,3 palca) a tablet so zvislým mediálnym systémom s uhlopriečkou V strede je nainštalovaných 12,8 palca. V takom prípade je tlačidlo štartovania automobilu a všetky klávesové skratky umiestnené na prednom paneli.

Pokiaľ ide o výbavu, EQS nebude horší ako trieda S: k dispozícii je kúrenie a ventilácia všetkých sedadiel, rôzne masážne programy, panoramatická strecha (s dvoma sekciami), audiosystém Burmester s výkonom 710 wattov ( 15 reproduktorov), ako aj mediálny systém pre cestujúcich vzadu (dve obrazovky s rozmermi 11, 6 palcov a odnímateľný tablet v lakťovej opierke). Existuje systém Drive Pilot, to znamená autopilot druhej úrovne a parkovanie spĺňa dokonca štvrtú úroveň autonómie: ak je na uzavretom parkovisku senzorový systém, potom môže auto ísť na parkovisko v úplne autonómnom režime. Nakoniec môžete v ponuke aktivovať dve špeciálne predvoľby jazdy so značne obmedzenými schopnosťami – pre začínajúcich vodičov a servis.

Elektrické vozidlo má štandardne vzduchové pruženie a plne riaditeľný podvozok. Rovnako ako trieda S, aj zadné kolesá sa môžu krútiť až o 4,5 stupňa. Za poplatok je možné zväčšiť uhol natočenia na pôsobivých desať stupňov a túto možnosť je možné objednať nielen pri kúpe automobilu, ale aj počas prevádzky! Mercedes EQS umožňuje „kúpiť“ nové funkcie online a aktivovať ich prostredníctvom palubného mediálneho systému (s bezplatným skúšobným obdobím). Zväčšenie uhla natočenia zadných kolies zníži kruh otáčania o jeden meter – z 11,9 na 10,9 metra.

Rozsah otvárania pozostáva iba z dvoch úprav, ktoré by však mali byť najžiadanejšie. Mercedes-Benz EQS 450+ má na zadnej náprave jeden elektromotor s výkonom 333 koní. a 568 Nm. Kapacita trakčnej batérie je 107,8 kWh, zatiaľ čo Tesla má maximálne 100 kWh, Porsche a Audi ponúkajú až 93,4 kWh. Americko-čínsky sedan Lucid Air síce sľubuje 113 kWh. Uvádza sa, že „štyristopäťdesiatka“ s hmotnosťou 2480 kg dokáže na jedno nabitie prejsť až 770 km, ukazovateľ v kombinovanom cykle WLTP je však reálnejších 530 km.

Alternatívou je Mercedes-Benz EQS 580 4Matic s pohonom všetkých kolies s dvoma elektromotormi a špičkovým výkonom 523 k. a 855 Nm. Takýto liftback má podobnú batériu, ktorá ťahá váhu o 2585 kg a jeho cestovný dosah je v kombinovanom cykle WLTP takmer 500 km. V oboch úpravách je obmedzovač rýchlosti nastavený na 210 km / h, čas zrýchlenia na „stovky“ je 6,2, respektíve 4,3 s. V plánoch je zahrnutá ako jednoduchšia verzia s 90 kilowattovou batériou, tak extrémna verzia AMG s výkonom 761 koní.

Elektrický systém Mercedesu však nie je najpokročilejší. Ak majú Porsche Taycan a Audi e-tron GT trakčnú elektrickú sieť s napätím 800 voltov, potom je to 400 voltov (ako napríklad Tesla). A maximálny nabíjací výkon je 200 kW (pre jednosmerné zariadenie) oproti 250 – 270 kW pre hlavných konkurentov. Samozrejmosťou je rekuperačné nabíjanie: jeho účinnosť sa dá zmeniť okvetnými lístkami pod volantom, maximum – 290 kW pre dvojmotorovú verziu. Liftback pre japonský trh má schopnosť pripojiť k automobilu externé spotrebiče energie.

Zdroj
autoreview