Koncern Volkswagen spúšťa starý závod na recykláciu batérií
Spoločnosť Volkswagen Group Components zadala závod na recykláciu starých trakčných batérií v Salzgitteri – v rovnakom areáli, ktorý už má kompetenčné centrum pre batérie a kde bude tiež postavaný nový závod na výrobu lítium-iónových článkov. Nový závod v súčasnej pilotnej fáze bude schopný spracovať 3 600 batériových systémov ročne (s celkovou hmotnosťou 1 500 ton) a v budúcnosti zvýši kapacitu.
Staré batérie sú úplne vybité, aby využili zvyšnú energiu a zvýšili bezpečnosť recyklácie. Potom sa blok rozloží na moduly. Idú do drviča.
Pred demontážou batérie automatizácia skontroluje jej parametre a určí, či je batéria vhodná pre inú aplikáciu – napríklad pre prácu ako stacionárne zariadenie na skladovanie energie. Ak nie, blok sa recykluje. Komplex strojov extrahuje z batérií lítium, nikel, mangán, grafit a kobalt. Pri východe idú v jednom čiernom prášku. Ich separáciu na chemické prvky už vykonávajú partneri spoločnosti pomocou rôznych reagencií. Zo starej batérie sa tiež odstráni hliník, meď a plasty.
Tieto cenné materiály je možné odoslať do uzavretého výrobného cyklu, to znamená na uvoľnenie nových trakčných batérií. Podľa Nemcov môže tento proces v budúcnosti dosiahnuť úroveň recyklácie batérií viac ako 90%. Je zaujímavé, že 400-kilogramový akumulátor obsahuje 8 kg lítia, 9 kg kobaltu, 12 kg mangánu, 21 kg plastu, 22 kg medi, 41 kg niklu, 71 kg grafitu a 126 kg hliníka.
Zmes získaná v drviči sa vysuší a špeciálne sito oddeľuje grafit, lítium, nikel, mangán a kobalt. Rad ďalších separátorov separuje magnetické a nemagnetické kovy, plasty. Všetky sú roztriedené do vriec, v ktorých budú prepravené do ďalších priemyselných odvetví na opätovné použitie.
Spoločnosť Volkswagen zaručuje, že použitím recyklovanej katódy a elektriny z obnoviteľných zdrojov možno znížiť emisie CO2 pri výrobe jednej trakčnej batérie s kapacitou 62 kWh v porovnaní s klasickou výrobou o 1,3 tony. Dodávame, že veľa spoločností sa v súčasnosti zaoberá recykláciou starých batérií alebo výskumom v tomto smere.
Zdroj:
drive