Slováci predstavili „prvú inteligentnú batériu pre elektromobily na svete“
Slovenská spoločnosť Inobat Auto dnes predstavila batériu, o ktorej tvrdí, že ide o prvú inteligentnú batériu pre elektromobily na svete. Ponúknuť má vysokú energetickú hustotu, pričom tento atribút sa má v priebehu času vylepšiť takmer dvojnásobne. Okrem iného má tiež zabezpečiť vyšší dojazd elektromobilov. Vyrábať, ako aj ďalej vyvíjať sa bude na Slovensku.
Slovenská vláda chce všetko staviť na vodíkové technológie, preto nás teší, že „aspoň“ súkromný sektor prichádza s inováciami, ktoré sa týkajú batérií do elektromobilov. Elektrické autá sú už totiž osvedčenou technológiu, ktorá napreduje míľovými krokmi, pričom podobne rýchlo stúpa ich popularita a predaje.
Spoločnosti Inobat Auto rozhodne nechýba sebavedomie. Vo svojej tlačovej správe totiž uvádza: „Žiadny iný výrobca batériových článkov nemá technológiu na tak rýchle objavovanie a demonštrovanie batériových chémií. InoBat môže svojim zákazníkom poskytnúť „najlepšiu odpoveď“.“
Nový prístup má zabezpečiť vytváranie lepších batérií na mieru s ohľadom na špecifické potreby zákazníkov. A to rýchlejším a efektívnejším spôsobom ako je tomu v prípade štandardných výskumných metód. Využívať sa má pritom kombinácia umelej inteligencie a technológie HTP (malo by ísť o niečo na spôsob automatizácie experimentov, čo umožňuje rýchle otestovanie rôznych možností).
Zvýšenie dojazdu a vysoká e-hustota
Batéria spoločnosti Inobat má priniesť najlepším elektromobilom vo svojich triedach zvýšenie dojazdu o 20 %. Batériové články majú do konca budúceho roka ponúknuť energetickú hustotu 265 Wh/kg. Pre porovnanie, súčasné batériové články „Tesla 2170″ majú mať okolo 250 Wh/kg, resp. 700 Wh/l.
Do polovice roka 2022 má byť spoločnosť schopná navýšiť gravimetrickú hustotu energie na 298 Wh/kg. Do konca roka 2023 to má byť už 330 – 350 Wh/kg, resp. 1 000 Wh/l. Z hľadiska dlhodobého horizontu je ambíciou odstránenie používania niklu a ďalšie rozvíjanie anódových technológií, ktoré má priniesť cieľovú energetickú hustotu 500 Wh/kg.
Prvá „verzia“ li-ion batériového článku (NMC 622 – nikel-mangán-kobalt) má ponúknuť „o 10 % nižšie straty a cca o 6 % vyšší dojazd“. Druhá verzia (NMC 811), plánová na prvý štvrťrok 2021, má priniesť „zníženie strát o 10 %, zvýšenie kapacity cca o 20 % a zvýšenie dojazdu najmodernejších elektromobilov o 80 až 100 km“. Nová technológia má tiež znížiť závislosť od drahého a kontroverzného kobaltu.
Spoločnosť Inobat Auto aktuálne buduje „prvé batériové výskumné centrum na svete, ktoré je riadené umelou inteligenciou“ a produkčnú linku vo Voderadoch. Výroba batérií má byť spustená budúci rok. V pláne je tiež vybudovanie „Gigafactory“, ktorá ročne vyprodukuje 10 GWh batérií „na mieru“.
Na svojej ceste bude spoločnosti Inobat Auto pomáhať aj bývalý šéf Aston Martin a bývalý prevádzkový riaditeľ Nissanu, Dr. Andy Palmer, a to z pozície „neexekutívneho podpredsedu“. Investormi a strategickými partnermi Inobat sú spoločnosti IPM Group, ČEZ, Matador, AEN, MSM Group, Across, Wildcat Discovery
Technologies a Manz.
Zdroj: Inobat Auto