SUNDA vodíkovo-elektrický autobus (FCEV)
Až ďalekej Číne započuli „prorocké“ slová nášho ministra zodpovedného za hospodársky rozkvet našej milovanej vlasti a už v predstihu pripravili dopravný prostriedok budúcnosti, ktorý sa po dobudovaní zatiaľ neexistujúcej siete vodíkových staníc môže stať novou hybnou silou pokroku na Slovensku. Na webovej stránke https://www.sundaev.com/ môže pozorný čitateľ nájsť celú plejádu dopravných prostriedkov pracujúcich na rôznych typoch pohonných jednotiek. Vodíkovo-elektrický autobus tam má tiež svoje dôstojné miesto.
Autobus na vodíkových palivových článkoch.
Spoločnosť Sunda New Energy Technology Co., Ltd bola založená v septembri 2014. Vyrába široké spektrum dopravných prostriedkov s klasickými, ako aj inovatívnymi druhmi pohonov, včítane elektrobusov, hybridných autobusov a taktiež autobusov s pohonným systémom založenom na vodíkových palivových článkoch (FCEV – fuel cell electric vehicles).
Model CDK6900CEFCEV je mestský autobus, ktorý je poháňaný vodíkom a na Alibabe stojí neuveriteľných 260 000 USD. Zvláštnosťou modelu CDK6900CEFCEV je, že elektrickým motorom poháňané autobusy tejto série nie sú nabíjané z nabíjačky pripojenej k elektrickému systému krajiny a ani nie sú „ tankované“ zo stanice s kvapalným vodíkom. Môžu sa „natankovať“ úplne normálnym stlačeným plynným vodíkom.
Technické charakteristiky fcev autobusu CDK6900CEFCEV:
Tento autobus je v podstate elektrobusom s elektrickým pohonným systémom s pracovným napätím 576 V a nominálnym výkonom elektromotora 90kW, pričom jeho akumulátorová batéria má energetickú kapacitu iba 69,1 kWh. Batéria sa v autobuse používa na ukladanie elektriny vyrobenej vo vodíkových palivových článkoch. Výkon palivových článkov je iba 45,5 kW, zatiaľ čo maximálny výkon trakčného motora dosahuje 150 kW. Aby nebola potrebná montáž dodatočných palivových článkov na výrobu elektriny z vodíka pre maximálny výkon elektromotora ( čo by výrazne navýšilo cenu pohonnej sústavy), je výhodnejšie inštalovať batériu, ktorá slúži ako zásobník elektrickej energie so schopnosťou rýchlo dodávať potrebný vysoký výkon pre elektromotor.
Celkový objem šiestich tlakových fliaš na skladovanie plynného vodíka pod tlakom je 840 litrov a celková hmotnosť stlačeného vodíka je 26 kg. Tento vodíkovo-elektrický (FCEV) autobus s 26 kg vodíka môže prejsť až 500 km na jedno natankovanie.
Ak by sa tu však použil systém na uchovávanie kvapalného vodíka, potom by sa do toho istého objemu mohlo naliať 58,8 kg. Ale táto technológia je ale podstatne náročnejšia na konštrukčné riešenie skladovania vodíka. Tak isto je zložitejšia a drahšia aj tankovacia infraštruktúra kvapalného vodíka.
Na “dotankovanie” fcev autobusov plynným vodíkom sa dodáva malá čerpacia stanica vodíka. Tá obsahuje aj zariadenie na výrobu vodíka. Je tiež pozoruhodné, že v súčasnosti je v Číne dosť veľa čerpacích staníc plynného vodíka, ktoré podporujú štandardné tankovanie pod tlakom 350 barov, a stoja od 14 tisíc dolárov, do 150 tisíc dolárov.
Na záver
Takže naši veľavážení “vyvolení”, pekne sa len rozbehnite po svete a pozerajte, čo, kde, ako, kto robí. Vysoko technologické prostriedky hromadnej dopravy, ktoré ako emisie produkujú čistú vodnú paru, už vo svete sú, behajú po cestách, či koľajniciach, ba dokonca aj lietajú vzduchom! Aby aj u nás takéto skvosty techniky mohli jazdiť, chýba už len jedno: začať budovať kapacity na výrobu, skladovanie, dopravu a distribúciu vodíka. Času je málo, čo nevidieť je koniec volebného obdobia, aby ste niečo z tohto skvelého zámeru stihli zrealizovať. O peniaze sa báť netreba, veď tie miliardy Eur, čo lietajú po každej “tlačovke” v Bruseli vzduchom… , za ne si tie čerpacie stanice aj pozlátime!
Zdroj: yandex